måndag, mars 19, 2007

Dagens dagsverke


Idag har jag sytt en cerise amningströja. Samma mönster som den blå, men ändrat lite här och där. Spände resåren hårdare överst i det undre framstycket. Klippte även till detta framstycke lite tajtare (2-3 cm) än förut. Magen är ju inte lika vid som bysten när man inte är gravid så när bysten inte ska rymmas i samma tyg så behövs inte samma vidd.

Tajtade även till nederkanten lite på det övre framstycket när jag sydde ihop, för att det inte ska stå rakt ut. Borde nog tajtats till ännu mer men jag är osäker på om det då blir trångt att dra upp över bysten när det ska ammas.

Skippade slitsarna i nederkant och gjorde tröjan ungefär så mycket kortare istället. Sydde med vit tråd så att sömmarna syns. Lite större krav på att de blir fina då, men maskinen var faktiskt rätt snäll idag så det blev godkänt. Annars är just dubbelnål och trikå en kombination min maskin av nån anledning ofta krånglar med. Tyvärr suddiga och värdelösa bilder eftersom jag inte upptäckte vilket skärpedjup som var inställt, men nu orkar jag inte gå och ta nya bilder...



Jag har även upptäckt vilken materialsport bakning är. Istället för att resa sig på höjden valde mina muffins att flyta ut i sidled pga värdelösa muffinsformar. De som stod trångt fick konstiga former, och de som stod glest rann ut på plåten. Smaken blev bra iaf, kan jag avslöja efter att ha satt i mig allt som runnit ut på plåten. Recept från DagensMuffin. Kunde gott smakat lite mer kaffe dock. Till viss del falsk marknadsföring, men gott ändå. Tur också att jag fyllde formarna lite mindre än enligt receptet och istället gjorde fler. Hade jag fyllt högre hade väl alla fläkt ut formarna och runnit ut på plåten.

Nu är det dags för vila.

2 kommentarer:

Gekko sa...

Precis något sånt har jag också tänkt sy till mig själv. Fast min lilla ängel skall ju helst sluta amma snart så det får bli till nästa barn. Just nu syr jag inte så mycket till mig själv heller, det går ju så mycket fortare med barnkläder!

Fröken Fräken sa...

Herregud vad du syr och bakar. Jag blir matt av att titta på. :-)