måndag, mars 24, 2008

I en rosa helikopter....


Projektet med att utrota hyllvärmare fortsätter! Detta rosa tyg med helikoptrar köpte jag på Dolly's vid Odenplan när jag var uppe på mitt sista kundmöte på förrförra jobbet. Hm, det borde alltså varit januari 2006... Sedan dess har det värmt hyllan, för vad tänkte jag egentligen ha det till? Till mig själv gissar jag eftersom det köptes innan det fanns planer på nån Sandrine. Men sedan hon dök upp (och redan innan det) har det ju mest blivit barnkläder och även om jag tittat på detta tyg ibland så har jag tänkt att helikoptrarna är för stora och inte gulliga. Men nu är hon ju ingen storlek 56-plutt längre utan en stor tjej som snart vuxit i storlek 80 så nu fick det bli nåt! Och vad bra det blev! Jag blev tvungen att sy en t-shirt till mig själv också för att matcha (och för att få slut på tyget).


Min t-shirt är sydd med utgångspunkt i en av matlis tajtare t-shirts för tanken var pappa-dotter-matchning ala me & I, men när jag såg hur rosa resultatet blev insåg jag att han nog aldrig skulle använda den. Så den är nu min :-) Men vi har ju ungefär samma storlek så vill han låna går det bra. Det är alltså en helt vanlig rak t-shirtmodell med gul krage och lite vita dekorsömmar.


Sandrines tunika är samma mönster som de senaste alstren, men med annan halsringning. Jag klippte upp ett sprund mitt fram istället och satte i en tryckknapp och lät raglansömmarna gå hela vägen upp till halsen. Kantningen är av gul trikå som legat i tyghögen i massor av år, sedan jag klädde om trädgårdsdynor gissningvis sommaren -99 och köpte billigaste reatyget jag hittade som matchade tyget jag skulle ha på framsidan. Trikå, mmm, inte bästa valet till trädgårdsdynor kanske, men det var otroligt billigt och det var viktigast då :-)

Nu är det i alla fall bara småbitar kvar av tyget och dessa förpassas till lapplådan! Men det var väldigt trevlig kvalitet på detta tyg. Lite tjockare än riktigt tunn trikå, men ändå inte knöligt tjockt.

4 kommentarer:

Anne sa...

Men my god så fint det där blev! Jättesnyggt! :)

Botilda sa...

Vilket Dollysfynd! Och så snygga ni blev - gillar den skarpgula kontrasten och de vita dekorsömmarna (har du gjort dem på vanliga maskinen ?).

Jenny sa...

Jättehärligt tyg. Min son har en Småfolk-tröja med helikoptrar på, och de är förvånansvärt lika i mönstren... Jag gillar verkligen din färgkomination med det gula till det knallrosa tyget.

florin design sa...

Oj, vilket underbart tyg!!!!