söndag, mars 16, 2008

Draken


Idag har jag trotsat fotpaketet och sytt ändå. Ha! Det har gått bra men lite långsamt och jag har känt att jag suttit för länge några gånger, så det har fått bli många men korta pass. Dagens projekt - tunikaprototyp!

Mönstret är eget, avritat från en köpetunika från Kapp-Ahl, och ändrat lite. Det blev riktigt bra! Det här skulle bli en snabb släng-ihop i billigt Ohlssons-tyg för att se att mitt mönster funkar, men så blev det applikation och kantbandande och allt gick så himla bra att det blev inte alls prototypskick på den utan jag är supernöjd! Och jag är nog ändå inte nöjdast i familjen...

Den ser ut att vara gul och blå kanske, men det är den inte. Den är klarblå men det andra är limegulgrönt. väldigt Me & I eller Åhléns just nu faktiskt. Har en hel del köpekläder i liknande limefärg. Både velour och kanttrikå är från Ohlssons. Knapparna är gamla. Och jag kom till och med ihåg att sy in namnlappen i sidosömmen. Hurra! Det är vanlig resår som är öglorna knapparna knäpps med. Jag sydde ned raglansömmarna och fållade med låtsastäcksömmen på min symaskin. Det blir rätt bra.


När jag såg köpetunikan på Kapp-Ahl tänkte jag genast att jag skulle köpa den för att sy egna i samma modell. Gillar verkligen halsringningen! Jag tycker att allt gick bra så tillvägagångssätt och sånt är inte mycket att ändra på. Det blir nog fler i denna modell av lite mönstrad dyr-velour som ligger och väntar i skåpet. Fast förmodligen inte förrän foten är lite mer hel igen. Storleken är 74 men en stor sådan skulle jag säga. Den här kommer Sandrine kunna ha ett tag. Hon ska tydligen ha den nästa gång hon hälsar på på pappans jobb...

2 kommentarer:

Jes sa...

tunikan blev verkligen supersnygg, du ska va nöjd med all rätt :) Snygga färger.

Botilda sa...

Ja, jag undrade också över ”prototyp” tills jag läste lite längre ner. Ursnygg!

Hoppas du och foten mår bättre på alla sätt snart!