söndag, juli 16, 2006

Söndag 16/7-06, part deux

Idag gav jag mig på den där diamantsjalen som både Fröken och någon av hennes stickkompisar gått bet på. Hur svårt kan det vara, tänkte jag och satte igång. Här är mina tips:

1. Använd inte en supersmal rundsticka.
2. Ignorera inte uppmaningen att kolla stickfastheten.
3. OM ditt garn innehåller små plastblommor kanske det INTE är mest lämpat till ett krångligt projekt.
4. Skit i ovanstående och kör så det ryker.

Det var väl inte så svårt?? Nu har jag alltså en minisjal (8 maskor ska ge 10 cm om jag förstår beskrivningen rätt. Efter ungefär 30 varv (antal maskor just nu okänt) mäter jag ungefär 10 cm på min lilla stickning). Jag gjorde också fel ibland när jag var okoncentrerad, men inget som inte löste sig efter ett varvs upprepande och omräkning. Så, slutsatsen blir väl att med grövre stickor och kanske ett lämpligare garn så ska väl inte det här vara så svårt. Jag ska nu lämna minisjalen åt sitt öde (jag maskar nog av den nu) och ta nya tag med detta mönster någon annan dag. Det var iaf ett roligt mönster!

1 kommentar:

Fröken Fräken sa...

Å,nej! Ska du också förnedra mig genom att klara det där mönstret lätt som en plätt?! ;-)

Början ser fin ut på bilden, men jag förstår nu varför du frågade efter större rundstickor...