fredag, juli 21, 2006

En rät, en avig, repa upp tre varv

Sjalen bråkar! Först stämde inte maskantalet idag, fast jag räknade dem det sista jag gjorde igår. Måste räknat fel då. Så jag fick repa. Och göra om. Men så upptäckte jag ett konstigt hål 4-5 varv ner. Som jag inte kunde lista ut hur jag skulle kunna fixa till. Repa eller inte repa... Repa! Jag kan inte fortsätta på något som stör mig så. Så tillbaka en massa (jag börjar bli bra på att repa upp!) och så börja om igen. Och kontrollräkna hela jäkla tiden. Suck! Är det här roligt på riktigt, egentligen?

Nå, full fart framåt igen, men nu börjar varven få nån längd att tala om (tror jag är uppe i 59 maskor) så varje varv tar sin lilla stund, särskilt inkluderat upprepning, omstickning och kontrollräkning. Nåja, jag har väl ingen brådska och jag kan ju varva med andra projekt. Men jag hatar stickan! Sorry Fröken men den är hemsk! Jag måste beställa ett Denise-kit. Jag hade dock gärna sett lönespecen först men den kom inte idag så jag får väl vänta... eller, jag vet väl ungefär vad det blir trots sjukdagar, datoravdrag och en massa semesterersättning. Det borde bli tillräckligt. Men jag ska ju spara pengar nu ju. Hade jag tänkt. Alltid är det nåååt...

3 kommentarer:

Fröken Fräken sa...

Hahaha! Det var ju den där stickan som fick mig att desperat leta efter bättre rundstickor!

Anonym sa...

Hej!
Tänkte tipsa om att använda "livlinor". När du kontrollerat att allt du stickat hittills ser rätt ut så trär du en tråd i avvikande färg genom alla maskorna du har på stickan. Sedan stickar du vidare som vanligt och låter tråden sitta kvar, åtm tills du trätt i nästa "livlina". OM du sen behöver repa upp, så har du alla maskorna fint uppträdda på en tråd och riskerar inte att tappa någon på vägen eller så. Och så blir det inte lika mycket att kontrollera när man hela tiden vet vad man hittillls kontrollerat. På en sjal med mönstervarv på vartannat så trär jag i livlinan efter att jag stickat ett avigt varv för att slippa riskera att minskningarna blir konstiga.

Hoppas du snart få flyt i stickningen för spetsstickning är kul när man väl kommit igång. Och så blir det så snyggt också :)

Lycka till!

A sa...

Jag vet! Jag gjorde så när jag stickade sjal förra gången för det mohairliknande garnet gick det så dåligt att fånga maskorna i. Nu har jag ändå ett rätt enkelt garn att backa i så jag har inte ännu känt behovet. Men varven blir länger och längre så snart är det kanske dags...