torsdag, juli 20, 2006

Rundstickorna blir mitt fall


Jag har verkligen svårt för rundstickor. Det kränger och böjer sig. Det fastnar lite när man drar maskorna över gränsen mellan sticka och tråd. Jag gillar helt enkelt inte rundstickor!

Jag har bara en själv, den som jag gjort den lilla sjalbiten ovan med. Smal. Jobbig. Nu har jag lånar en grövre variant av Fröken för att ge diamondsjalen ett nytt försök, och det går ju rätt bra. På bilden ser man den lilla, avsmaskad efter varv 30, och den stora, varv 30 just stickat. Men visst är den lilla finare i mönstret? Nå, det är inget alternativ med sån täthet i något som blir längre och längre för varje varv.

Plastblommorna är fortfarande lite bökiga och ivägen, men annars rullar det på. Vaknade tidigt och kissnödig idag. Var tvungen att gå upp. Så kom svåra frågan. Lägga sig igen (klockan var drygt 8) eller gå upp. Jag valde att gå upp... Men vad kan man göra ensam utan att stöka runt och väcka den man som sover en semestermorgon i egen säng? Jo, man kan sticka. Så stora sjalen hann ikapp och förbi lilla sjalen. Och fingrarna hann bli lite skavda. Förbaskade silvertråd och plastblommor i garnet!

Så kan man ju säga som min nyvakne man sa när jag höll upp morgonens stickning: "Det ser ju ut som ett par trosor."... Nåja, tanken är att den ska bli både längre och bredare och orkar jag inte får jag väl göra en liten till och sy ihop till ett par ofantligt obekväma och opraktiska stickade trosor :-)

1 kommentar:

Fröken Fräken sa...

Jag kan rekommendera Denise-stickorna. Verkligen mycket trevligare att sticka med en rundsticka som inte trasslar.
Ja, kanske är den lilla lite finare i mönstret, men den stora bli också bra, och helt klart sexigare som trosor!