fredag, januari 02, 2009

Lite tryckt och lite sytt


Nånstans hittade jag lite energi att sy.

När jag fyllde 30 i slutet av april fick jag ju screentrycksgrejer, men inte förrän nu har det blivit av att testa på riktigt. Jag fick nån slags klet man målade direkt på ramen med och det testade jag direkt, och det blev inte bra. Massor av nybörjarfel. Sedan kom sommaren och illamåendet och lusten att greja inomhus med schabloner och färg var inte så stor. Men på nyårsafton tryckte jag! Jag lyckades i alla fall göra det samma år som jag fick sakerna!

Beskrivningen var dock kass, så jag förstörde min schablon. Man ska visst inte alls tvätta den innan man lägger undan den. Den blev bubblig och hemsk. Nåja, det var ett enkelt testmotiv så jag får väl göra en ny om jag vill trycka fler likadana. Men det verkar vara stor prestige i screentryck, för allt jag hittar när jag googlar (på svenska, kan inga engelska termer) är nybörjarfrågor (i stil med mina) och dryga hur-svårt-kan-det-va?-svar. Och idiotförklaringar av folk som använder schablonpapper när det går lika bra med billigare OH-plast, tydligen. Nu fick ju jag schablonpappret och jag tyckte det var smidigt att kunna rita motivet med blyerts på pappret så... då är jag väl en sån idiot då.

Det var i alla fall roligt och trycket blev jättefint! Det var inte särskilt svårt, utan krånglet var väl i såna fall rengörningen och den biten. Nu ska jag tänka ut lite mer roliga motiv. Allra roligast vore ju att testa lyxvarianten med fotoemulsion och sånt, men i nuläget är det överkurs. Detta får räcka.

Tröjan då? Tja, inget vidare. Jag hade glömt att jag inte gillar den här raglanmodellen riktigt. Den är lite för axelsluttande. Det är första gången jag syr den i storlek 90 för eget bruk, men jag har sytt den i 80, och den tröjan har inte blivit någon favorit. Men vi får väl se när den börjar användas. Den här är ju helt annat tyg så den kanske uppför sig annorlunda. Tygerna är från mjukatyger.se och det rosa är väldigt tjockt. Det lila är mer lagom. Den här gången tryckte jag innan jag klippt till nåt eller ens bestämt vad det skulle bli. Nu vet jag ju lite mer hur man gör så till nästa gång klipper jag nog till först och trycker sedan.

Inga kommentarer: