lördag, januari 10, 2009

Egen modell?


Jag slöbläddrade i nya HM-katalogen, även om jag sällan handlar där. Då fick jag syn på en klänningsmodell jag gillade, fast bara i tyger jag inte gillade. Samtidigt kändes modellen bekant, men jag hittade inget liknande i mina vanligaste böcker eller tidningar, så jag vet inte var jag sett den förut. Kanske i nån annan blogg? Tipsa gärna i såna fall. Hur som helst blev jag ju tvungen att rita ett eget mönster eftersom jag inte hittade vad jag sökte. Så det här är prototyp 1. Modellen blev bra, men kommer justeras lite här och där, och framförallt ska jag tänka lite smartare när jag syr ihop den nästa gång. Jag gjorde några klantiga dumheter som gjorde resultatet sämre än vad det hade kunnat bli.



Tygerna jag använt är rätt tjocka, och jag tror modellen kommer att variera i hur den verkar beroende på vilka tyger man väljer. Stjärntyget är nästan som fleece på baksidan och det enfärgade är rätt stretchigt, på gränsen till muddväv nästan. Eftersom det är så stretchigt hade jag nog kunnat göra halsen hel, som en tröja, utan knapp på axeln, men jag tänkte mig att göra en klänning man har utanpå andra tröjor och som ska vara lätt att sätta på, så därför har jag två tryckknappar på ena axeln. HM-klänningen hade inget sånt, men den var en sommarklänning så den var nog i betydligt tunnare material.


Tygerna kommer från mjukatyger.se igen och är sånt jag fick med när jag köpte tygpaket därifrån. Kanske inga tyger jag skulle valt själv, även om de är cerise-lila som så mycket annat jag väljer. Men just den skumma tjocka kvalitén vet jag inte riktigt hur jag ska handskas med. Jag har rätt mycket kvar också...

Väldigt svårt att fånga en vild unge på bild också. Men jag tror det framgår på ett ungefär hur klänningen ser ut :-)

2 kommentarer:

HugOlle sa...

Jag tror modellen på klännong heter Cilla klänning. Kommer inte på nån bloggtjej som sytt en sån med det är nog bara att Googla. :-D

Anonym sa...

Kolla strömmings blogg. Jag tror mönstret är från en av de senaste Ottobre.