fredag, januari 02, 2009

2008 --> 2009


Man är ju inte alltid på humör. Inte ens fast man har på sig en ny halsduk. Den här stickade jag klart kvällen innan julafton, och sedan var det lite fästande av garnändar kvar som fick vänta tills vi var hemma igen. Färgerna är så rätt för Sandrine, men garnet är egentligen lite galet. Det är Raggi, det vill säga raggsockegarn, men jag kunde inte låta bli. Jag hoppas att resten av nystanet plus det oanvända nystanet ändå kan räcka till ett par helt vanliga sockor till mig själv, som var tanken när jag köpte garnet. Jag får väga och se. Annars får det väl bli barnsockor av garnet.


Det finns ju rätt mycket som är roligare än att fotomodella halsdukar, särskilt om nån dessutom snor ens goda napp. Pussel är roligt. Både gigantiska golvpussel man kan sprida ut över ett helt vardagsrumsgolv och vanliga pusselvarianter. 2008 har varit ett ganska stökigt år. Det är leksaker precis överallt, hur ofta man än städar.


Som tur är har vi numera en doktor i huset, vilket syns på de speciella doktorsglasögonen. Observera även klockan på armen. Det här är en stor tjej nu. Och en doktor är ju bra när man som jag drabbats av rejäl foglossning och ischias rätt ner i foten. Magen mår bra men kroppen i övrigt faller i bitar. Jag har inte mycket energi just nu och den lilla energi jag har går åt mestadels till att sjunga Blinka stjärna, rita farfar, leka tåg, åka bilen, sitta stolen här, titta Molly Mus, dricka mjölken, rita farfars klocka, spela tajjen, läsa boken och allt annat jag hela dagarna blir uppmanad att göra. Då vägrar jag ändå gå ut, springa och hoppa. Tur att det finns fler föräldrar i huset som kan ställa upp.

Det här året som redan börjat är min plan att vara betydligt mindre gravid och att föda ett lika fint barn som det vi redan har. Inga låga krav inte. Jag hoppas jag kommer få i alla fall lite tid över till fortsatt pyssel, men jag inser att det måste prioriteras ner om orken och tiden inte finns, så vi får väl se. Samtidigt är det bra att pyssla med nåt som håller huvudet skärpt. Tiden lär utvisa hur det blir!

Gott nytt!

Inga kommentarer: