måndag, augusti 01, 2005

DDR, inte bara Östtyskland

Om man har snäv världsuppfattning kan man nog säga att jag inte motionerar. Jag spelar visserligen golf, men det räknas ju inte som motion utan är ju bara en överklassyssla jag lagt mig till med, som den wannabe jag är. Nå. Det händer att jag ses trampa spinningcykel på gym eller böja mig konstigt på yogapass men det är nog snart ett år sedan det hände senast. En gång i år sprang jag i skogen (utan att följa en GPS). Det var väntat tråkigt.

Men på kvällarna händer det trots detta att jag då och då sitter genomsvettig med ett glas vatten och flämtar. Jag spelar dataspel med hela kroppen. Jag dansar dansmatta. Egentligen finns det en massa olika spel och varianter, men Dance Dance Revolution är en av de stora, och därför kan man sammanfatta aktiviteten som DDR.



DDR är roligt, jobbigt och ganska vansinnigt. På en matta med fyra pilar står man och trampar i takt till musiken så som pilarna på skärmen visar. Man får poäng (rätt irrelevant) och betyg på hur bra man klarade låten. Låtarna kan vara lite vad som helst, men mycket är upphottade låtar i aqua-cover-style eller asiatiska popstjärnor eller helt enkelt upphottade klassiska mästerverk.

På varsin matta står vi alltså och hoppar rytmiskt framför min bärbara dator som är placerad på en stor högtalare. Nu på sommaren har vi även utrustat dansmiljön med en fläkt. Min matta krånglar på uppåtpilen och det är sanslöst irriterande. Vi har ganska billiga plastmattor (ca 300 spänn styck för snart ett år sedan, ca 150 spänn idag för motsvarande) och de har fått utstå ganska mycket stampande. Det är dags för uppgradering. Metal Platform Dance Linghem.
Vi måste alltså göra en nyinvestering, och den här gången i metallmattor. Jag blir så förbannad när upppilen inte tar. idag fick jag i en låt 4 missar fast jag VET att jag hade foten på rätt ställe. Måste beställa ny matta. Måste, måste.



DDR rekommenderas varmt. Vi har just lurat på två kompisar den här kaloribrännande hobbyn och de verkar helt sålda. Bara att prova på! jag misstänker att även DDR är något som kommer att avhandlas mer här framöver.

Inga kommentarer: