söndag, februari 01, 2009

Små söta plagg


Teoretiskt sett skulle det kunna komma en lillasyster vilken dag som helst nu utan större konstigheter, men vi räknar inte med att nåt händer de närmsta veckorna ändå. Att hon skulle titta ut innan beräknad födelsedag känns lite orimligt när Sandrine stannade inne 11 dagar extra. Så att jag ska jobba en vecka till känns visserligen jobbigt, men inte som nåt större problem i övrigt. Men skulle det ploppa ut en liten tjej, vilket det ju förr eller senare bör göra, så måste hon ju ha lite söta kläder. Det passar också bra ihop med mitt lilla projekt att försöka göra åt det sista av lite tyger, så jag får plats för mer tyg. Eller i alla fall får plats med de tyger jag har... nåja.

Jag började med att sy en liten hjälm av slamshörnen av vad som fanns kvar av detta härliga lila tyg, men kom sedan på att jag ville ha en matchande klänning också. Lite för stora tygstycken för att det skulle kunna gå att använda slams. Så istället blev det ännu fler spetsar och sånt på tyget, och ihopvikt tar det nu ännu större plats än innan. Vilket misslyckande :-)

Kläderna blev söta i alla fall, och fodrets tyg hade jag inte använt så mycket innan så där hade jag inte nån sån målsättning riktigt ändå. Hjälmen är storlek 40 från nåt Ottobrenummer fast vändsydd istället för kantad, och klänningen är min vanliga ge-bort-klänning från Sy barnkläder av mjuka tyger, fast den här ska jag ju inte ge bort. Jag varierade hjälmen genom att testa att sy i knytband istället för att göra egna band. Smidigt och tillräckligt fint om färgen matchar.


I ett hem fyllt av leksaker kan man ju tycka att någon docka eller något gosedjur borde kunna bära upp ett litet babyplagg, men tji fick jag. Bättre än såhär blev det inte.

Inga kommentarer: