fredag, februari 06, 2009

Blinka lilla stjärna där


SPRINGA!


SPRINGA!!


Tja, om jag skulle skriva nåt om kläderna också. Det här tyget fick jag med i mitt lila-orange paket från mjukatyger.se som jag köpte från deras julkalender. Tyget såldes inte separat så det var lite bidragande orsak att jag köpte det paketet. Det är ett tyg från deras kompisföretag Kameleonts kollektion, och när jag kollade idag insåg jag att de har just en liknande byxa i detta tyg. Det var ju inte meningen att härma... men det passade väl helt enkelt väldigt bra till just en pösig resårbralla! Jag har tvekat ett tag om vad jag skulle göra av det här tyget eftersom mönstret är så stort, men dessa byxor har bara söm i innersömmen och mitt fram och bak, så det kändes rätt. Så få sönderklippta stjärnor som möjligt i plagget. Även mina brallor har resår i både fot och midja, och lite pös, men jag ska nog göra ännu mer pös om jag gör fler av samma mönster. Detta är storlek 90 på muddbyxa från Sy barnkläder av mjuka tyger, och storleken kändes enorm först, men eftersom jag inte la på nån mudd och istället resårfållade i båda ändar blev resultatet inte så gigantiskt utan rätt lagom just nu. Jag som tänkt att det skulle vara lite att växa i...


Sköna och fina blev de i alla fall. Jag kommer nog köpa mer sån här velour. Och sy fler brallor. För idag tittade jag in i En Dyr Affär på stan och insåg att de tar 375 pix för ett par enfärgade velourbrallor, visserligen med fickor, men ändå. Visserligen ett märke, men hallå, vad hjälper det? Hur mycket bryr sig ett småbarn? Nä, fler bra tyg som tål många tvättar och inte är tråkigt enfärgade utan GLADA! Perfekt när man vill SPRINGA!

2 kommentarer:

Anne sa...

Jättefina! Hur svårt är det att sy byxor? Jag är inget vidare med en symaskin, men jag kanske får träna lite. Just byxor känns svårt att hitta i affärerna, jag vill ha rätt enkla, neutrala saker, som passar till mycket, typ.

Annika sa...

Otroligt svårt att svara på. För mig är det jättelätt, men jag är van och har roliga symaskiner. Men gör man mudd i midjan och fåll (med eller utan resår) i nederkant är det inte särskilt pillrigt, utan säkert helt okej nybörjarplagg. Mudd i benslut kan vara lite pillrigt särskilt i små storlekar. Muddbyxor går också bra att sy av vävda tyger, så man inte måste sy med stretchsöm, som alla maskiner inte har. Jag tycker du ska försöka! Säg till om du vill att jag skickar nåt enkelt mönster!