fredag, februari 13, 2009

Gröna brallor med gula elefanter


Igår sydde jag ett par gröna velourbyxor med gula elefanter. Jag blev klar rätt sent, så jag tänkte att det är ju ändå roligare med livebilder, men då tänkte jag inte på hur omöjligt det är att ta såna på en snart-2-åring om man vill att det ska synas nåt av själva plagget också...


Grundmönstret är i alla fall exakt samma som förra brallorna. Resår uppe och nere. Men jag gillade inte riktigt det gröna tyget. Det var FÖR grönt tänkte jag, så jag ville bryta av med lite gula fickor. Men när jag skulle lägga ut mönstret på tyget insåg jag att det dessutom var för kort för den här storleken. Så jag kom på att jag skulle skarva.


Så jag började med att skarva in ett band över varje ben av det gula elefanttyget. Men jag ville fortfarande ha fickor. Jag ritade ut nåt lämpligt på frihand, men nu i efterhand inser jag att de blev så stora att det nästan ser ut som bakfickor. Dessa sydde jag i alla fall på frampå, och de är raka i överkanten, vilket inte syns på bilderna eftersom tröjan hänger för.


Inte mina färger och inte Sandrines färger, så det här blir lite svårmatchat. Dessutom går tankarna både till studentoveraller och trädgårdsmästarkläder. Men vad gör väl det. Byxor går det alltid åt i massor. Och det gröna tyget blev i alla fall mer än halverat. Nackdelen med att köpa tygpaket. Det är ju inte allt i dem man gillar. Nästan allt gick åt limehållet, vilket jag gillar, men dessa är verkligen gräsgröna. Inte min nyans. Men mjukt och skönt. Från mjukatyger, som vanligt. Och elefanterna är såklart från Jofotex. I veckan fick jag de flodhästar jag beställt, och de var mycket finare i verkligheten än på bild, så nu ångrar jag att jag inte beställt tidigare, för turkos var redan slut, och lime fick jag sista biten, några centimeter kortare än jag beställt. Men det duger.

1 kommentar:

Malin sa...

Coola!