lördag, september 13, 2008

Lill-Smurfan!


Ända sedan jag sydde den blå smurfmössan till bebiskompisen S så har jag haft planer på att sy en till Sandrine också. Men det var nog tur att jag väntade till denna höst/vinter för minsta storleken var 48 och Ottobre är ju ofta gigantiska i storlekarna så först nu var den lagom. Och lagom blev den!


Mycket motvillig fotomodell idag. Snorig och hängig, men när man får greja med Bush-magneten på kylskåpet blir allt genast mycket roligare...


Nå, utsidan är en mittimellantjock fleece som jag tror är köpt som stuv på Ohlssons. Jag har massor så det ska väl bli lite mer Sandrine-lila kläder framåt vintern. Insidan syns väl inte så jättebra på bilderna, men det är lite All you need is love-60-taligt hjärtmönstrat i olika rödrosa nyanser. Kommer från Sewzanne's har jag för mig (är dock inte 100, kan vara från The Fabric Fairy också...). Väldigt tjejigt blev det i alla fall, precis som jag för denna gång tänkt mig.

Jag gillar verkligen den här smurfmodellen och den är väldigt snabb att sy, så det blir nog flera såna här framöver. Kanske med trikå både som insida och utsida och ett extra lager i fleece. Det blir lite lättare att hitta roliga mönster om jag gör så, tror jag. Det här blev nog en mössa för småkalla höstdagar. Till vintern kommer det att behövas varmare material.

Och vilket tempo jag fått upp både i ateljén och i bloggen! Imponerande, va? Nå, jag har ju betat av en del jag haft liggande och dessutom haft mina "lediga" sjukdagar för lättare terapiarbete. Snart är förhoppningsvis min förkylning borta och då blir det tillbaka till jobb och andra nödvändiga tråksysslor. Men det är alltid bra att få upp farten lite. Det piggar upp och brukar sitta i lite.

2 kommentarer:

Lenis sa...

Vilken mysig mössa! I vilket nummer av Ottobre hittade du mönstret? Verkar ju sitta bra och täcker öronen.

A sa...

Tack! Nummer 4 2005 är det jag hittat mönstret i!