lördag, oktober 27, 2007

Fleecemössa till en liten kille


Sandrine var bjuden på kalas och vi fick följa med. En liten kille vars föräldrar är goda vänner till oss fyllde två år och ställde till med fest. På kalas måste man ju ha med present och vi köpte en fisher-price-gris som lät en hel del, så jag fick lite smådåligt samvete så jag tänkte att vi slår på stort och ger bort ett mjukt paket också.

Den här mössan sydde jag efter ett Ottobre-mönster i storlek 52 eftersom jag på längdkurvan för kille på två år läste 50, och tänkte att för stort är bättre än för litet. Och oj så stor den blev tyckte jag, men den passade utmärkt! Kul!

Den är sydd i blå tjock och lurvig fleece på utsidan istället för teddy som Ottobre tyckte, och insidan är vanlig singeljersey, och inte velour som i originalet. Fuskade lite också och struntade i ett resårband jag inte riktigt fattade vitsen med. Knappen är premiär för min nya Prym-tång och OJ så mycket enklare och smidigare detta gick än att banka med hammare. I princip allt är sytt på overlockern, förutom stickningen runt om och namnlappen. Jag är jättenöjd och kommer nog sy fler smurfmössor. Jag har mer av den blå fleecen och rätt mycket olika singeljersey att sätta på insidan. Ska spana efter andra lämpliga tyger till utsidan också. Teddy i nån kul färg eller kanske nåt rufsigt fuskpälsaktigt?

Som sagt, jag är supernöjd. Och lillkillen ser väl inte direkt ut att vantrivas i den?

1 kommentar:

DORIS DAISY sa...

Jättesöt mössa! Vad bra den sitter, gillar är det 'går ner över öronen'