söndag, september 28, 2008

Gekko-PIF!


När stora PIF-vågen gick i höstas hade jag turen att vara en av de första att kommentera hos Gekko. Det betydde att jag skulle få något Gekko-gjort! Roligt! I fredags dök den upp. En jättefin tröja till Sandrine, med tillräckligt unisexiga färger för att även nästa unge ska kunna ha den, vad det än blir. Jättefin! Stort tack Gekko!

Och så var jag ju faktiskt lite nyfiken på hur välsytt och fint något från en proffshobbysybloggare som Gekko som faktiskt säljer sina alster lite mer än på kompisbasis skulle se ut. Jag har varit inne på UNI här i Linköping och klämt lite på lite liknande märken, men det här är första gången jag har ett sånt plagg i min ägo.

Vissa saker imponerade starkt på mig! Tillexempel att overlocksömmarna var i olika färger! Själv är jag alldeles för lat för att trä om maskinen annat än att jag ibland byter från vitt till svart, och sedan syr lämpliga mörka grejer innan jag byter tillbaka igen. Ibland har jag orkat byta den tråd som syns mest från rätsidan. En hel overlockuppsättning tråd har jag inte ens i annat än svart och vitt... imponerad, som sagt!

Och så var det fållat med covermaskin. Sån jag funderar på att köpa. Hm, jag blev inte övertygad. Jag har varit rädd att det skulle bli svårt för mig att verkligen få sömmen på rätt plats. Jag har för mig att jag läst beskrivningar där det ingår att mäta fållen och stryka vecket innan man syr och sedan noga sy på ett visst avstånd. Sånt gör ju aldrig jag! Och som jag befarade verkar det svårt att få det hela på rätt plats även om man är noggrann för sömmen är ju jättesmal på baksidan! Detta är absolut ingen kritik mot Gekko som gjort jättefina sömmar utan bara ett konstaterande och kanske en anledning till att jag ska spara pengarna och inte köpa en sån maskin. Med den möda jag har lust att lägga på fållar skulle det förmodligen bli glapp mest hela tiden när baksidan av sömmen inte blir bredare än knappa halvcentimetern eller nåt sånt. Fast det kanske finns bredare varianter av täcksöm än den Gekko använt? Jag har ju faktiskt inte kollat såna specar för maskinen. Å andra sidan är det ju mest bandkantarprylen i kombination med maskinen som jag är sugen på. Jaja, jag får fortsätta att vela.

Jättekul hursomhelst med en snygg och välsydd Gekko-tröja i garderoben! Och vilken härlig tygkvalitet! Jag ser fram emot att se i en Gekko-blogg nära mig vad det är, även om jag har mina misstankar. Superskönt tyg som jag nog skulle kunna tänka mig att betala lite extra för. Tack Gekko! Jag ska försöka fixa en livebild så småningom. Bilden ovan ger verkligen inte färgerna rättvisa.


Annars då? Idag har jag och Sandrine varit och lekt i Valla. Nåt måste man ju göra en söndagsmorgon. Vi var först där av alla... Sedan fikade vi på Dahlbergs café och såg Ragnar himself. Mer kändisspan än så blir det sällan i Linköping ;-)

Inga kommentarer: