fredag, maj 02, 2008

Chicks rule!

Vilken produktiv dag det var igår! Vi hann med att åka till Mantorp och köpa en bäddsoffa, så nu kan vi ha nattgäster igen (i alla fall när den levererats) samt att shoppa som galna (nåja...) i Fabriksbutiken så nu ska vi slänga 6-7 värdelösa stekpannor med bucklig botten och lossnad teflon och istället laga vår mat i några justa Hackman-pannor. Och alla uddamuggar ryker de också och ersätts med fina Höganäsmuggar. Några fick jag när jag fyllde, men eftersom det var jättebilliga 2:a-sortering av precis samma mugg på fabriksbutiken kompletterade vi upp så nu kan vi även till vardags använda finmuggar utan att alla till slut står i diskmaskinen. Det kommer inte gå att hålla isär 1:a och 2:a-sorteringen, men det gör inget. Efter lite användande ser de nog ungefär likadana ut. Lite nyansskillnad får vi leva med.


Men jag hann sy en del också. Jag köpte nyligen en lite dyr men väldigt trevlig klänning till mig själv från Me & I. Godisråttemönstrad. Jag tänkte att den såg inte så svår ut, så fram med mönsterpapper och skissa, skissa. Vips, ett mönster ritat och klippt. Tyget jag ville använda var köpt på yard och därför lite kort. Min klänning var lite drygt en meter lång som mest och yard är ju knappa metern, även om de nog klippt till lite frikostigt. Så lite kortare än originalet blev det, men ändå helt okej längd. Tada, chicks rule!


Tyget är från David & Goliath, som jag gillar och har flera t-shirts från. Detta tyg kom med i min beställning från The Fabric Fairy som jag skrev om här. Jag har fortfarande inte fått nån tull-avi och inget har ännu dragits på kortet för frakten så fortfarande är dessa tyger väldigt billiga och denna klännings tyg gick väl på ungefär 50 spänn då. Fast nu är det bara spillbitar kvar. Det går åt lite mer när man syr i vuxenstorlek :-)


Men jag fick lite problem med urringningen. Efter att ha sytt på kantbandet stod den rakt ut fram. Som en väldigt kort liten polokrage. Jag har sett tendenser till detta förr på kantbandade kragar jag sytt. Vad gör jag för fel? Nu fick jag rädda det hela genom att sy en infodring mitt fram genom kantbandet och några centimeter ner mot bysten, som syns på bilden ovan. Borde jag klippa lite kortare kantband och sträcka det mer när jag syr? Sträcka hela vägen isf eller bara mitt fram? Denna urringning skulle vara ganska bred och U-formad fram. När jag syr sån här kantbandning mäter jag ut längden på halsöppningen och klipper en lika lång remsa, plus sömsmån. Jag overlockar längs med hela kanten på ena sidan och syr ihop ändarna till en ring. Sedan syr jag på den räta mot räta längs med halsöppningen på overlockern och viker sedan över kanten och stickar fast den från rätan med tvillingnålen på vanliga maskinen. Jag viker den alltså inte på baksidan eftersom jag tycker det blir så tjockt med fyra lager kantband och ett lager från plagget (som det blir med tex snedslå) utan den overlockade kanten får ligga platt på baksidan. Vad gör jag för fel när det blir polokragestuket? Hilfe!

1 kommentar:

Botilda sa...

”Vips, ett mönster ritat och klippt.” Vips? Störande duktig ;-)

Kantbanden måste vara kortare än det de ska kanta. 20-25 procent får man räkna bort, då finns det bättre förutsättningar - men inga garantier - för att det ska bli bra. Ja, fast det kom du ju på själv till flygplansklänningen som ju blev urtjusig.