söndag, maj 25, 2008

Mer retro än vanligt + loppisfynd!

Idag har jag sytt en liten hätta som blev mer retro än vad jag vanligtvis syr. Tyget är köpt på stadsmissionens second hand-affär och verkade oanvänt. Lite grovt kanske, men det funkade. Lite dyrt kanske, 20 spänn för en uddaformad stuvbit som inte tillåter några större tillklipp, men till detta räckte den ju. Jag kompenserade med att köpa lite gamla handarbetstidningar för 3 kr styck. Samlingen växer. Men, hättan är sydd efter ett Ottobremönster i storlek 48, som jag ändrat lite på för att slippa kantbanda ett rundat hörn. Men mönstret var för stretchtyg. Okej att deras storlekar väl är lite stora, men ska verkligen min 59-centimetershövdade make kunna ha på sig min 47-centimetershövdade dotters hätta? Det blir intressant att prova på henne imorgon när hon vaknat.


Annars har det varit ont om sy-tid. Förkyld familj igen och tandagnäll på Sandrine. Trädgård som kräver jobb, och sånt jobb har det blivit. Ska ta kort nån vacker dag... Igår gjorde jag dock lite oväntade loppisfynd! Min lokala loppis har bytt regi. Förut var det bara skräp där, men rätt mycket. Nu var det betydligt mindre grejer men klart bättre skick och bättre ordning, och nu fanns tyg! Med den roliga prissättningen 10 kr/stuv och 5 kr/liten stuv. Vad de nog inte insåg var att de små stuvarna till stor del var muddväv, så nu har jag lagom stora bitar (knappa halvmetern kanske?) av svart, olika grå, marinblå och nåt mer muddväv för 5 kr biten. Mycket bra! Även lite stora stuvar följde med. Allt verkade oanvänt, men ska ändå få ta ett varv i tvättmaskinen. Får nog gå dit och hålla lite koll på vad som dyker upp framöver.

En vecka jobb kvar, sedan sommarlov (eller föräldraledighet med energiknippe till 14-månaders bebis...) till mitten av augusti. Yay!

2 kommentarer:

Fröken Fräken sa...

Men tänk så söt han blev, din make!

Jes sa...

Å va länge sedan det var jag va inne hos dig!!! Hur kunde de bli så ? Hättan är jättesöt, likså din make :)

men man börjar ju undra över deras mönster storlekar!!