lördag, maj 03, 2008

Bomba-bomba!

Lika bra att smida medan järnet är varmt, ångan är uppe och barnet sover... Igår slängde jag ihop en klänning till efter mitt avritade me&I-mönster. Efter att ha klippt till bakstycket blev det knivigt. Det andra tyget kunde jag vända på men detta var inte symmetriskt så det skulle sett konstigt ut. Problem. Två kjolvidder bredvid varandra är mer än ett tyg klarar av, särskilt om det redan är för kort. Även detta är köpt på yard, men var generöst klippt så det var ca 101 cm och klänningen kräver egentligen ca 107 cm. Mhm, bara att improvisera. Det fick bli en söm under bysten, så gick det att få ut alla delar ur tyget på samma ledd.

Tyget kommer från samma skumma tygbeställning så även här snackar vi en femtilapp ungefär. Jag inser att det nog finns delade meningar om tygets mönster men i vår familj gillar vi flygplan och det finns väl en viss förkärlek för krigsplan. Dessutom får jag nog akta mig nu för min kompis H som är ännu mer förtjust i gamla plan. jag är en gift kvinna. Inte tillgänglig! Jag utlyser också en tävling! Den som kan pricka in modellnamn på alla planen vinner en grillmiddag i Linghem!


Den här gången lyckades jag med urringningen också! Jag klippte till remsan ca 15 cm kortare än förra gången och sträckte den rejält när jag sydde fast den. Inte så mycket i nacken utan mest framtill. Det blev bra! Supernöjd! Och om nån undrar kommer jag ha både kycklingklänningen och den här på jobbet. Jag ignorerar att jag just fyllt 30 och fortsätter köra mitt eget race. Perfekt!

Inga kommentarer: