lördag, februari 23, 2008

Fuldocka och finklänning och finhätta


Sytt men inte bloggat! För några veckor sedan sydde jag den här vändbara klänningen och den matchande lilla hättan till en liten nyföding. Eftersom vi varit sjuka har vi inte kunnat hälsa på förrän idag, och därför har jag inte heller kunnat blogga dessa... Det finns en liten risk att Cornelias föräldrar läser här. Men idag var vi och tittade på den väldigt lilla sötisen som borde vara ungefär 3 veckor nu. Så liten!

Hättan är från något Ottobre-mönster och klänningen är i grunden från Sy barnkläder av mjuka tyger, men då är den inte vändsydd och har inte knappar i sidorna. Fickan är också eget påhitt. Den röda velouren är från Ohlssons och hjärttyget är från Sewzanne's.

Klänningen blev jättebra men hättan blev lite knäpp eftersom jag tänkte lite fel. Även den är vändsydd vilket inte originalmönstrets är, och därför glömde jag sömsmån på de kanter som jag förra gången kantbandade. För att kompensera gjorde jag lite konstiga manövrar som slutade med att den såklart just mitt fram blev lite knögglig och ful. Nåååja, den funkar. Premiär på bild för nya namnlapparna också!

Igår kväll kom jag på att kanske tycker storebror Samuel att det är lite tråkigt att det kommer människor och bara tittar på lillasyster och ger henne presenter, så genast satte jag fart att sy en fuldocka, inspirerad av Uglydolls, att ta med och ge i present till honom. En storebrorspresent. Idag innan vi åkte sydde jag klart den på maskinen. Ögon och mun är handsydda av filt och figuren är sydd i Ohlssonsvelour med tät sicksack på maskinen och klippt och fyllt efteråt. Mycket snabbt och nöjd med resultatet!

2 kommentarer:

Jes sa...

Vilken härlig docka ur cool!!!

Jes sa...

Missade att klänningen va i samma inlägg, vilken jättefin klänning, har tittat på de mönstret flera gånger, den modellen är ju så sött. Bra ide med knapp och fin detalj med fickan.