tisdag, februari 05, 2008

Sewzanne's

Jag tänkte skriva lite om hur det är att beställa från Sewzanne's eftersom jag fått frågor om det...

Jag har beställt därifrån två gånger. Första gången fastnade paketet i tullen och andra gången klarade jag mig. jag hade beställt ungefär lika mycket tyg båda gångerna.

Jag har gjort ett excelark där jag räknar ut hur mycket yardpriset (1 yard är ungefär 90 cm) blir med frakt pålagd. Sewzannes skriver om internationell frakt att de skickar med USPS Global Priority och på USPS hemsida (Amerikanska posten) kan man se en pristabell. Sewzanne's skriver att man ska räkna med en pound per yard och lägga till en pound för kartongen. Jag har kommit fram till att det då blir mest prisvärt att köpa 5 yards. Prisvärt och prisvärt... Frakten blir väldigt dyr, men eftersom tyget är väldigt billigt så blir det ändå ett okej pris om man slår ut kostnaden på de yards man beställt.

Nu är ju jag väldigt nördig och exakt så mitt excelark är komplicerat och jag får detaljerade priser innan frakt, med frakt och med eventuell tull. I stora drag kan jag väl säga från min förra beställning att tygerna som kostade $6.99 blev ca 45 kr/yard innan frakt och 81 kr/yard med frakt. Yes, i princip det dubbla! Men ändå helt okej för roliga mönstrade stretchtyger som dessutom inte alla andra har. Nu klarade jag mig ju från tull men jag hade räknat ut på ett ungefär baserat på tullavgiften från första paketet att priset med tull skulle bli ca 123 kr/m. Jag är rätt bekväm med dollar och yards, men är man ovan är det ju bara att räkna om för att få en känsla för pris och kvantitet.

Som ofta när man handlar från USA kan man hitta en rabattkod om man googlar på coupon och affärens namn. Jag har hittat en som ger 10 % rabatt båda gångerna. Gör ingen stor skillnad, men alltid nåt!

Paketet har kommit jättefort. Man betalar med kort och de drar tygerna+frakten när de klippt till och vägt. De mailar när de skickar och så får man kollinummer. Från USA och till Sverige har gått på några dagar. Paketet som hamnade i tullen blev liggandes där några dagar till. man kan tracka paketet på USPS hemsida och sedan på Postens paketsök (samma kollinummer funkar där).

Jag tycker det funkat jättebra och tycker att Sewzannes känts pålitliga och jag är nöjd med mina tyger, även om jag ju handlat rejält billiga tyger så nån dunderkvalitet är det ju inte. Men ungefär lika bra som det man hittar här i tygaffärerna. Kul med ett stort utbud av mönstrad stretch. Nu är jag rätt van internethandlare och van att handla från USA, så jag kan förstå att det kan kännas lite knepigt om man inte är det. Men är man bara medveten om hur dyr frakten blir och att man eventuellt kan åka på en tull och straffavgift på ytterligare ca 200 för ett paket så är det absolut värt ett försök!

Fråga gärna mer om något är oklart! Nu ska jag ta en semla, virka några varv och krypa till kojs. Idag kom mina nya namnlappar dessutom så veckans kvällsprojekt blir att handsy fast sådana på de senaste alstren. Men ikväll orkar jag inte. Tisdag är tröttaste dagen.

PS. Jättekul med nya läsare som ger sig tillkänna! Alltid kul att kunna inspirera någon!

4 kommentarer:

Botilda sa...

Å, du har gjort det jag inte orkade... Tack. Fem yard alltså, det ska jag komma ihåg till nästa gång. Mitt paket landade på 140 kronor per yard (inklusive tull och postens avgifter), men då hade jag köpt ett mönster också. Men det är ju fina och unika tyger.

Anonym sa...

Tack så jättemycket för informationen. Har man inte handlat så mycket från Usa, är man lite osäker på hur det funkar osv. Tror nog att jag ska våga mig på en beställning jag också, när nästa plus belopp på kontot infinner sig.

Katarina sa...

"kan åka på en tull och straff-avgift på ytterligare ca 200"

Vad var det för straffavgift man kunde åka på??

A sa...

Det är postens avgift på drygt 100 kr (om jag minns rätt) som jag syftar på med straffavgift Man kan alltså inte räkna ut tull och moms genom att bara lägga på svensk moms och tull utan posten lägger även på en avgift för sitt besvär att sköta om det hela. Usch och fy.