söndag, juni 03, 2007

Virkad klänning


Den här klänningen virkade jag när Sandrine låg i magen. Först idag kom jag mig för att fotografera den. Kunde ju inte lägga ut den innan hon var född heller för det hade väl varit rätt avslöjande om hennes kön...

Beskrivningen kommer från boken Sköna virkade plagg, nr 19 i serien Sy och Handarbeta. Fast egentligen skulle den vara vit med blå ränder. Men jag körde man tager vad man haver-varianten med de färger jag hade hemma i lämpligt garn, och jag tycker det blev rätt snyggt. Det var mycket roligt att virka oket och det var kul och lärorik modell hela vägen. Stolpar virkade från baksidan var helt nytt för mig och rätt kul det också. Det blev om inte annat väldigt effektfullt.

Kanske inte världens mest användbara plagg dock. Rätt varm där den täcker, men samtidigt kort och barärmad så den passar ändå bara när det är riktigt varmt. Fast den är samtidigt rätt luftig i kjolen så det funkar nog. Och storleksmässigt håller den nog några månader till.

Efter dagens fotografering funderar jag på att virka en klänningstrosa till som täcker blöjan. Fast jag tror inte jag har nån bra beskrivning så det får nog vara. Men det hade varit fint till!

2 kommentarer:

Fröken Fräken sa...

Söt klänning på söt tös!

Majtjho sa...

Jättefin klänning! Lilltjejen passar perfekt i den.