fredag, juni 22, 2007

Matchande skor


Idag har jag ägnat midsommaraftonen åt att tillverka ett par matchande skor till Mei Taien. jag började med ett mönster från Sömnad och Handarbete, nr 1 1980, men blev snabbt lite sur på mönstret. Klippte lite här och ändrade lite där, bland annat inspirerad av majtjho. Resultatet blev lite sådär. Det började fula sig på den första, och jag är såpass pedant och noga att jag kan repa en massa och sy om för att få fint, men har man klippt galet eller tänkt fel är det inte så lätt att fixa. Resultatet blev en halvbra sko och låg inspiration för att sy en identisk halvbra, eftersom jag nu kommit på hur jag egentligen vill göra för att få en helbra. Nåja. Nu vet jag, så nu ska jag testa att göra fler. För när det börjar gå snett så jag inser att det inte blir så bra som jag vill så tappar jag lusten att vara noga. Då blir det lite hafsigt och halvdant. Nåja. Nåja.

Inga kommentarer: