onsdag, juni 06, 2007

Retroklänning


Kors i taket! Jag har sytt nåt som varken är rosarött eller blått! Retro är egentligen inte riktigt min stil, men något enstaka kan vara lite kul. Detta tyg köpte jag 40 cm av i Söderköping och se vad det räckte till! En liten klänning som dessutom är en body. Klänningar är ju inte så praktiska när man bär runt på bebisen. De hasar upp och korvar sig på ryggen. Här är det en isydd body som håller allt på plats. Tyget var väl egentligen lite för sladdrigt till ett barn, men det fick gå. Jag tvivlar på att detta plagg kommer användas så mycket, men jag ville testa hur det skulle bli med påsydd kjol på en body. Har fortfarande inte testat den på Sandrine. Den är kanske lite stor. Här ser ni bodyn som gömmer sig under kjolen!


Och såklart var kombinationen vass sax och sladdrigt tunt tyg lika farlig som jag befarade. Jag lyckades såklart få in lite tyg från fel håll när jag klippte rent sömmarna så på ett ställe finns ett litet jack... men inget som syns och det borde inte repa sig. Och jag blev såklart ännu mer sugen på att skaffa overlockmaskin. Då hade jag sluppit klippa rent...

Dessutom undrar jag var man hittar vettiga tryckknappar. Gärna i olika färger, eller i alla fall vitt och svart. Sista tryckknappen jag slog i hamnade snett och hade hål på tyget och fick bändas bort och ersättas. Den lilla plastflärpgrejen att hålla fast sakerna med kan inte ha gett tillräckligt stöd, för jag vet sedan förr att tryckknappar kan förstöra ett helt plagg, så jag var noga och försiktig. och ändå gick det som det gick. Illa, illa. Panduro verkar bara ha sådana som jag har, som jag köpte på Jofotex, och som verkade vara de enda de hade.

Tips på bra nätaffärer för mönstrat stretchtyg uppskattas också! Mönstrat är kul!

2 kommentarer:

Anne sa...

Men oj så söt den var! Du är sååå duktig :)

Fröken Fräken sa...

Finfin! Du är så duktig!