måndag, juni 18, 2007

Mei Tai - långfållsprojektet!


Så, här är då det färdiga projektet med de långa fållarna. En Mei Tai, en slags bärsjal/sele. Den är sydd efter Knyttet & K:s beskrivning, fast lite modifierad. Den är vadderad lite på mitten av midjebandet. Jag upptäckte nu när jag knöt upp den på Dolly att en söm blivit lite sned, så det får bli en till dekorsöm på midjebandet fram för att hålla allt på plats, och jag ska även fästa alla trådar. Det är så trist så det blir ofta kvar som en rest när jag gör i övrigt roliga projekt. Axelbanden är drygt två meter långa, därav allt fållande.

Det lite trista är att min dotter inte verkar gilla den eller att jag inte fattar hur man knyter den på sig på ett smidigt sätt med henne i. Därför får Dolly och Dian demonstrera. Eventuellt är Sandrine lite för liten för den här storleken. Man kan antingen sitta som i en babybjörn, med benen ut i sidona, eller som en buddha, med korsade eller i alla fall ihoplagda ben inuti. Det första är Sandrine kanske lite för liten för med den här sjalens bredd, och det andra är hon kanske lite för stor för. men vi ska testa igen nån gång när hon är på bra humör. Ska sy den där extrasömmen och fästa lite först bara. Gillar hon den inte alls kanske jag kan sälja den. För snygg blev den.

Det tyg som mestadels använt är något jag köpt på nån Ohlssonsrea utan särskilt syfte, och det skiftar i färgen mellan blått och vinrött. Panelen är sydd av ett amerikanskt bomullstyg från G Street Fabrics (paradiset).

Inga kommentarer: