torsdag, juni 14, 2007

Hjärnan och dess märkliga funktion

Jag glömmer rätt mycket. Vad jag borde köpa i affären (idag: silduk och ett paket bindor), vad jag skulle surfa till, att äta och att svara på mail. Tillexempel.

Men en massa konstigt kommer jag ihåg. Igår (eller var det i förrgår?) såg vi ett teveprogram om nån som hette Petter. Då fyller min hjärna på med "och hans fyra getter". Varje gång de säger nåt om denne Petter. Idag har jag googlat. Det är en barnbok. Kanske hade jag den? Kanske fanns den på bibblan? Inte vet jag. Jag trodde spontant det var nån saga i Min skattkammare. Men sådär gör min hjärna. Den minns en massa lösa fragment. Till ingen särskild nytta. Och nu har det legat och surrat i huvudet sedan dess i försök att komma på mer fakta om vad det är. Tur att google finns. men jag har ju inte kommit ihåg det när jag suttit vid datorn. Förrän nu då.

Jag borde gå på minnesträning som jag minns att penschisarna hemma på landet gick på. Varför jag nu minns det.

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag har hört talas om "amningshjärna". Har ingen aning om om det stämmer. Men minnet blir tydligen lite sämre - ett tag - efter det att man fött barn. Hjärnan är så upptagen med allt om barnet. Kanske sant. Verkar troligt.
Nalle