lördag, oktober 25, 2008

Mössförvaring


Den här var inte lätt att ta kort på...

När vi gjorde om i hallen för nåt halvår sedan så tog vi bort hatthyllan. Istället har alla mössor (och det är en del...) blivit liggandes ovanpå skohyllan, i brist på bättre. Därför har jag nu sytt en mössförvaringsgrunka. För tillfället finns de flesta mössorna dock tillsammans med man och dotter hos farmor och farfar, för så kan det gå när en 1½-åring får hjälpa till att packa, men jag knölade ned min egen mössa istället för att fylla upp lite grann. Här ryms även vantar och halsdukar.


Upphängningen är lite provisorisk än eftersom jag inte är helt säker på var den ska hänga. Ska Sandrine nå den eller inte? Tål att tänkas på.

Jag gjorde den genom att klippa ut en stor cirkel i tyg och klippa ett jack in till mitten, där jag klippte ur en mindre cirkel (jag använde en djup tallrik till den mindre cirkeln). Sedan vek jag undan lagom mycket tyg kring jacket så jag fick en kon så trubbig som jag ville ha. Sydde ihop där och satte kantband längs kanten på den inre cirkeln. Sedan la jag ut den på tyget igen och klippte till två cirklar till bakstycke, eftersom jag ville ha snygg baksida och snygg insida, och dessutom lite mer stadga. Nåla ihop alla tyglager med kantband, sy, klart!

Om jag gör fler ska jag nog tänka på att inte centrera mitthålet utan placera det lite högre upp, så det blir mer plats för förvaringen nedanför hålet än ovanför, där man ändå inte kan ha några saker. Tyget har jag fått i ett av de tidigare hemlisbytena.

Inga kommentarer: