lördag, oktober 18, 2008

Gröna elefanter


Idag fick vi alla såpass lång sovmorgon att det kändes lika bra att gå upp när Sandrine väl vaknade vid 8, och eftersom planen hade varit att hon skulle åka till Maxi och handla medan jag fick sovmorgon så fick jag nu istället några timmars tid att utnyttja. Jag körde principen varannan nyttig, varannan rolig och hann på så sätt få en del saker gjorda och dessutom hann jag sy en tunika!


Förra helgen svängde vi förbi Söderköping så jag kunde köpa gröna elefanter. Tyvärr hade ju inte landskapstyget kommit än, och jag vet inte riktigt vad jag tycker om det så jag vill inte förbeställa utan hur mycket jag ska ha får bero lite av dagsformen på ekonomin, tygförrådet och fantasin. Efter Jofotex åkte vi upp till Norrköping eftersom jag upptäckt att jag missat att Tygvaruhuset öppnat där. Det var dock en besvikelse. Visst, en del "mode", men mest brokigt eller randigt. Jag kommer väl titta in där om jag har vägarna förbi, men det blir nog inte nåt utflyktsmål. Ett fint tyg hittade jag i alla fall, och det ska jag komma på nåt kul att sy av snart hoppas jag...


Den här tunikan dårå är avritad av en Rabalder-tunika jag köpte begagnad för ett tag sedan. Storleken är 80. originaltunikan är i joggingtyg och alla kanter är bara overlockade. Sedan har originalet rullat sig lite i kanterna i tvättarna, och det hoppas jag att denna också kommer göra. Jag tänkte lite fel så den nedersta kanten blev overlockad med inställningarna jag sytt ihop med och inte med en tätare variant. Det var ju lite fel. Och jag gjorde några moment i en dum ordning och fick på så sätt några fula skarvar i kantningen som syns. Nästa gång gör jag rätt direkt! Den är dubbel i framstyckesomlotten och på baksidan satte jag enfärgad grön.

På den sista bilden här kan man också skönja min nya namnlapp. Ny i färgfamiljen är vit lapp med grön text. Funderar på om jag inte borde valt tvärtom? Nåja, det är bra färger i alla fall som kompletterar de blå/lila och röd/gula bra. Och den här gången har jag livebilder direkt! Men se så bra det blir med en fotomodell som sprudlar av energi. Jaja, det var ändå inte så mycket detaljer att visa upp på den här :-)

Inga kommentarer: