måndag, oktober 06, 2008

Gynther-debut med fina kaniner!


Nu gör jag det igen. Jag fotar och bloggar när fotomodellen sover. Jag ska ta livebild imorgon! Jag lovar! Men jag kan inte hålla mig från att blogga...

Det här är min Gynther-debut. Första plagget sytt från dyra boken. Detta är i grunden en omlottblus, men jag vändsydde den med fleece inuti för att få den lite varmare och gosigare. Jag känner att en blus i vävt tyg som dessutom är lite grovt skulle aldrig användas i vårt hem. Det här blev bättre! Och så tryckknappar istället för knytband som hon ändå bara skulle dra upp.

Ärmarna förlängde jag ca 5 cm för att ha med uppvik. Kanintyget, från Åhléns, har någon centimeter längre ärmar så att det ska gå in över kanten på fleecen. Att fodersy såhär är ju inte alls svårt. Eller? Innan jag sydde läste jag hur Tilde Textil vändsytt ärmar och misslyckats och så läste jag de länkar hon hade till beskrivningar av hur man kan göra. Men hur svårt kan det vara, tänkte jag, det är ju bara att tänka efter lite! Yeah right. Den tanken åt jag upp igår när jag satt och sprättade min version av tvångströja... Men sedan efter lite pyssel blev det bra!


Jag älskar kanintyget. Jag måste nog gå och köpa lite mer. Inte för att jag normalt hittar så många användningsområden för vävda tyger men... jag får väl anstränga mig lite! Nåt ska jag väl kunna hitta på!

Men fleece... varför måste det vara så jobbigt att sy i? Min symaskin gjorde fler hoppstygn än vanliga stygn när jag skulle sy stickningarna. Efter att ha googlat lite hittade jag tips om att använda helt ny nål, stretchvariant såklart, och dessutom ha lite mindre pressarfotstryck. Nå, med en helt sprillans nål i maskinen lyckades jag sy hela vägen runt kanten och i ärmarna med bara något enstaka hoppstygn, men att det ska behövas ny nål för det? Mina andra nålar är inte direkt jätteslitna de heller. Eller är de? Jag läste nånstans att man ska byta till ny nål för varje sömnadsprojekt. Är det någon som gör det? Det låter som att det kan bli väldigt dyrt... Men jag ska nog tänka på det när jag syr i fleece framöver, för hoppstygn och att sprätta är ju verkligen inte kul. Nu sova!

Inga kommentarer: