fredag, januari 18, 2008

Röda hängselbrallor och blå hästtröja


Beställningsuppdrag! Väninnan A med sonen A klagade på att killkläderna var så himla tråkiga i färgerna i affärerna. Jag erbjöd mig genast att fixa något lite roligare åt lill-A. Jag är lite insnöad på hängselbrallor just nu så det fick det bli, och en matchande tröja. Jag var sugen på velour och samtidigt hittade jag ett kul hästtyg på Sewzanne's och hästgalna A fastnade direkt när jag visade tyget. Bara att slänga ihop en beställning alltså...


Den röda velouren kommer från Ohlssons och muddväven också. Mönstret är samma från "Sy barnkläder av mjuka tyger" som till Sandrines två hängeselbyxor jag nyligen sytt, men större. Detta är storlek 90. Lill-A är två veckor yngre än Sandrine ungefär men betydligt större...


Halsringningen blev lite bubblig eftersom lill-A har rätt stort huvud och jag absolut inte ville att tröjan inte skulle gå på. Därför sträckte jag halsmudden nästan fånigt mycket. Men det visade sig bli rätt lagom... Tröjmönstret är tröja med isydd ärm, från samma bok. Den har jag inte gjort förut. Även tröjan är i storlek 90.

Jag gillar placeringen av namnlappen på hälgselbrallan. Det är tredje byxan nu som får lappen just där. Lagom diskret men ändå synlig. Hängslet stängs med tryckknappar och har två storlekar. Jag är så glad att jag investerade i en tång. Mina nerver hade inte klarat av att slå med hammare i ett så arbetat plagg. Stickningarna är sydda med ljusblått på både byxan och tröjan.

Idag levererade vi kläderna och de verlar ju redan passa... Jag trodde de skulle bli alldeles för stora. Benmuddarna är dubbelvikta så byxan går att använda ännu längre.

Lill-A och Sandrine demonstrerar den lämpliga ståhöjden på fönsterbrädan i A och A:s nytillträdda hus...

3 kommentarer:

Jenny sa...

Jättefint set. Hästtyget är roligt.

Therese sa...

Superfint litet kit, och vad glad jag blev när du länkat till butiken där du köpt tyget. Har letat mig fördärvad efter en bra onlinebutik och tack vare dig hittade jag en =)!!

Jes sa...

Jättefint Kit, gillar verkligen hästtyget.