torsdag, december 20, 2007

Den röriga måndagen i Paris

I måndags var jag i Paris. Dagen var en av de konstigaste dagar jag upplevt. Jag orkar inte skriva ner allt utförligt, men i korta drag hände detta:

- Hotellfrukost och sånt. Allt bra.

- Metro, köpa biljetter. Fortfarande bra.

- Tåget kommer. Springa. Hoppa på. Bli tilltalad på franska. Väskan öppen. Plånbok borta!

- Kliva av förkrossad på nästa station. Försöka förklara på franska. Få hjälp. Krångel.

- Ge sig av i riktning mot polisen. Hejdade av fransk kille med min plånbok.

- Plånbok tillbaka! Endast kontanter (2 *20 kr samt ca 3 euro i mynt) borta! Förstår ingenting. Kramar fransk kille.

- Beslutar att fortsätta dagen enligt plan. Åker till Montmartre för att titta på tyg.

- Hittar inga roliga tyger. Det finns mycket men inget lockar. Kontrollerar plånboken om och om igen.

- Åker ner till Seine för att handla lite på Samaritaine. Virrar ett tag eftersom vi går lite fel.

- Försöker ta ut kontanter för att sedan kunna spärra korten. Bankomaterna vägrar. Hittar få bankomater.

- Hittar varuhuset! Varuhuset stängt "länge" enligt skylt. Heldött. Mycket dåligt.

- Hittar fungerande bankomat. Får ut pengar.

- Hittar mysig creperia. Sandrine matas. Jag ringer spärrnummer. Kortföretagen tycker inte jag behöver spärra, men att jag ska hålla koll på kontona. Bra.

- Kissnödig. Reser mig upp. Ser ingen toalett. Sätter mig ner.

- Fransk creperiatant undrar om jag ville nåt eftersom jag ställde mig upp. Jag förklarar att jag tittade efter toalett. Hon säger oui, följ med mig bara!

- Vi går ut på gatan. Tanten öppnar en grannport och säger "première etage!" och lämnar mig där. Jag går uppför trappan till första våningen.

- Första våningen är en trappavsats med en liten smutt med två omärkta dörrar, varav den ena har en skylt som säger att den ska vara stängd. Jag kan inte stå raklång i smutten.

- Fortsätter upp. Två lägenhetsdörrar. Går ner igen och känner på de omärkta dörrarna. Ena är en toalett!

- Uträttar toabehov. Stänger dörren. Går ner. Försöker få porten att gå i lås bakom mig. Känner vibrationer i fickan.

- Tar upp telefonen på gatan. Står utan ytterkläder i nollgradigt Paris. Svarar. Får veta att jag fått nytt jobb! Hurra!!!

- Går in på creperian och berättar vad som hänt. Glad!

- Åker till Saint-Lazare och letar julmarknad. Hittar ingen. Går i lite affärer. Får ett paket inslaget så värdelöst att jag misstänkte dolda kameran.

- Kikar på dyra saker på Printemps. Börjar tröttna.

- Letar julmarknaden. Googlar julmarknaden. Kan inte hitta julmarknaden.

- Åker till hotellet och vilar.

- Försöker äta middag på Buffalo Grill, i brist på roligare alternativ som har öppet i närheten och som kan tänkas ha barnstol.

- Maten jag vill ha finns inte.

- Hittar nytt matförslag i menyn. Såsen jag vill ha finns inte.

- Kompromissar och får okej mat med värdelös service. Dunkar bitring i bordet för att få uppmärksamhet.

- Äter god efterrätt. Lämnar ingen dricks.

- Går tillbaka till hotellet och försöker koppla av och packa. Omöjligt att koppla av. Jag fick jobbet! Jag blev ficktjuvad! Jag fick tillbaka plånboken! Jag fick jobbet! Jag blev ficktjuvad! Jag fick tillbaka plånboken! Jag fick jobbet! Jag blev ficktjuvad! Jag fick tillbaka plånboken! Jag fick jobbet! Jag blev ficktjuvad! Jag fick tillbaka plånboken! Jag fick jobbet! Jag blev ficktjuvad! Jag fick tillbaka plånboken! Jag fick jobbet! Jag blev ficktjuvad! Jag fick tillbaka plånboken! Jag fick jobbet! Jag blev ficktjuvad! Jag fick tillbaka plånboken! Jag fick jobbet! Jag blev ficktjuvad! Jag fick tillbaka plånboken! Jag fick jobbet! Jag blev ficktjuvad! Jag fick tillbaka plånboken!




...och idag har jag sagt upp mig så nu är jobbet officiellt. Och saldot ser ok ut på konto och kort. Allt är som det ska. Och jag kanske äntligen snart kan få slappna av...

Inga kommentarer: