måndag, september 24, 2007

Tunika


Vid lunch ringde det på dörren och två Ottobretidningar ville göra mig sällskap ett tag. Tyvärr var inte de mönster jag kikat in mig på riktigt så bra som jag önskat. Dragkedja i ryggen på bebisklänning? Nä, skulle inte tro det. Åh så opraktiskt. Nåja. Jag fastnade istället för en tunika i nr 5/2006. Men tyvärr fanns den bara från 98 centilong och uppåt. Det är rejält mycket för stort för tjejen. Skulle jag låta bli, försöka förminska eller bara se som inspiration? Det blev det senare!

Så när mannen kom hem vid halv sju fick han passa tjej medan han lagade mat. Jag gick under tiden loss på måfå på ett par tyger jag haft liggandes ett tag utan att veta vad jag skulle hitta på med dem. Detta projekt var som gjort för dem! Efter maten placerades man och barn i badkaret och jag vid symaskinen. Efter hårt slit för att hinna innan hennes läggdags var den nästan klar tills dess. Bara sidsömmarna kvar. Så på slutet blev det lite stressigt, men jag ville hinna klart, och det var ju ändå bara en prototyp utan mönster. Men den blev superbra! Med tanke på hur jag sydde mycket på måfå är jag jättenöjd. Jag utgick från den omlottaxlade t-shirt som var utgångspunkt även till pricktröjan. Så grundmönstret säger storlek 70. Och jag hoppas hon snart kan ha denna, kanske redan nu. Det är resår i ärmarna förresten, och halsringningen är omlott och bra så man lätt kan dra över huvudet.

Nöjd!

...men det finns mycket att förbättra om man vill göra fler liknande, och det är mycket möjligt att jag vill. Får se hur den sitter först bara!

2 kommentarer:

Fröken Fräken sa...

Verkligen snabbt jobbat, och vilket passande tyg!

Lilla charmtrollet kommer ju inte precis bli mindre charmig i den där!

hemligahemlis sa...

Jamen visst och välkommen. Gör som du ska bara ;o)