onsdag, september 26, 2007

Hemlisfrågor!

Jag upptäckte att flera bloggar jag följer skulle vara med i ett byte och jag ville också! Så nu ska jag vara med i det här hemlisbytet! Det är första gången jag är med i nåt sånt så det ska bli kul att sy till nån annan än mig själv!

Så som en start ska jag svara på frågorna som hör till...

Vilka färger gillar du?
Rött, rosa, blått, lila

Har du barn? Hur gammalt/gamla? Kön?
En tjej på snart 6 månader. Storlek 68 just nu.

Pojk och flickfärger eller unisex?
Både och. Min flicka kan ha blått. Eventuellt kommande son kan ha rött. Men kanske inte så mycket rosa i annat än flickiga plagg som ändå inte skulle återanvändas på en grabb. Vad räknas som unisex? Bara brunt och sånt? För mig är allt utom just rosa-rosa unisex.

Retro eller inte?
Nja, inte så jätteretro i alla fall. Enstaka retro, annars inte.

Vilka tyger syr du helst i?
Stretch, gärna lite tjockare. Amerikanska bomullstyger.

Är det några tyger du absolut inte gillar?
Näe, tror inte det. Jo, sånt som kräver handtvätt!

Syr du helst till barn eller vuxna?
Just nu är det bara barnkläder och grejer som gäller.

Syr du helst kläder/inredning/lapptäcke/övrigt?
Helst kläder. Helst inte gardiner. Gärna lite lappteknik.

Syr du helst utifrån ett färdigt mönster, beskrivning eller egenkonstruerat?
Mönstren brukar bli slaktade men jag brukar i alla fall utgå från nåt.

Köper du Ottobre, eller någon annan mönster/pysseltidning?
Inte ofta. Lånar Allt om handarbete på bibblan. Har massvis med gamla årgångar av den i hyllan, från 1979 till 2005 fast med några år som saknas på 90-talet. Tycker de äldsta är roligast.

Hur länge har du sytt? Anser du dig vara nybörjare, avancerad eller mittemellan?
Har sytt seriöst i några år, men då och då sedan jag var liten. Jag är nog mittemellan.

Favoritgodis?
Chokladig choklad. Inte nödvändigtvis jättemörk, men mättad.

Musiksmak?
Jag fastnade ca 1995 så Suede, Kent, annan britpop, en hel del synth, en del hårdrock... det mesta helt enkelt.

Har du någon form för allergi? Livsmedel/djur/material?
Inte nåt, lucky me. Men min man är pälsallergiker så inga djur här.

Annan hobby?
Resor, vin, odla chilepeppar, shoppa...

Samlar du på något?
Pingviner och skor

Kaffe eller te?
Både och. Men mjölk i kaffet, men inte i te. Om det inte är en chai latte.

Retro eller modernt? (samma sak just nu, kanske)
Modernt

Vintage/Romantiskt?
Varken eller? Nytt och fräscht, tack.

Nytt eller doredo?
Nytt eller doredo av mina egna gamla kläder. Köper inte begagnat för att sy av. Köper ibland begagnade plagg dock. Men då ska de vara rejält fräscha och knappt använda.

Plast eller naturmaterial?
Jag är rätt plastig men till tjejen blir det mest naturmaterial.

Pastell eller färgglatt?
Både och i olika sammanhang.

Syr du bara med vanlig maskin eller har du även overlockmaskin?
Vanlig maskin och overlock.

Inga kommentarer: