onsdag, augusti 23, 2006

Feta fem dagar i veckan!

Mitt standardlunchställe har jordens godaste fetaost på salladsbordet. Underbar. Men sedan sommaren har jag inte vågat äta av den. Jag måste akta mig för ost gjord på opastöriserad mjölk. Ingen fetaost i affären var gjord på sådan, men denna är så otroligt god och annorlunda att jag misstänkte att den nog var förbjuden. Men idag frågade jag. Och den är helt okej! Vilken lycka! Jag firade med en stor tallrik ost. Nu måste jag äta ikapp för de dagar jag inte ätit någon feta!

Dessutom tror jag att jag listade ut att den nog är bulgarisk. Det kan förklara att den är så annorlunda mot osten i affären (som visserligen är tråkig arla-ost och liknande). Jag började uppskatta fetaost rejält just i Bulgarien, och den är verkligen löjligt god. Synd att man inte hittar sådan i affären. En HELT annan grej än den grekiska. Lite annan konsistens och inte alls så salt. Mmm, längtar redan till morgondagens lunch.

Inga kommentarer: