måndag, maj 20, 2013

Tomater och gurka

Idag har jag fixat lite i växthuset. Jorden där är rätt tråkig och grund, så jag ville fylla upp lite. För att kunna göra det hade jag fixat en så kallad gräskant. Det blev faktiskt bättre än jag tänkt till och med, eftersom jag kunde använda den att avgränsa odlingsytan med också, så sparade jag lite jord! I hörnet är det ändå för lite ljus för att man ska kunna odla något bra.


Två säckar jord har jag fyllt upp med, så 80 nya fina liter planteringsjord. Hoppas det blir bra. Jag har planterat tre lite olika sorters tomater och två vanliga frilandsgurkor.



Kan det ha blivit så mycket som 10 cm ny jord? Kanske inte. 7-8 cm i alla fall skulle jag tro.


Tomaterna har bambupinnar jag kan knyta upp dem mot, och gurkan har till en början en spaljé, men tar den sig bra måste jag nog utöka med en högre spaljé. Förra året invaderade gurkan den närmsta tomaten.





Blomlådorna har fått 5-kronerspenséer som ser lite trötta ut, men som nog kommer ta sig och blomma om. Och i lilla växthushyllan står en rolig curry (mest för skojs skull och för lukten) och en STOR kruka grönmynta. Den vi övervintrat är krusmynta och till mojiton ska det tydligen egentligen vara just grönmynta, så vi testar den med! Undrar när jag vågar fylla hyllan med chileplantor som storkrukorna inte räckt till...


Inga kommentarer: