söndag, oktober 04, 2009

Eiffeltorn


Jag hade en idé jag ville testa. Och så ville jag skala upp mitt retrobyxmönster från 74/80 till 92, eller vad som nu är gångbart just nu. Det blev lite sisådär. Benen blev lite för korta och axelbanden eller livet (det är ju valfritt) lite för långa. Så när de provades på fick jag sätta saxen i de förhatliga axelbanden och knyta dem istället. Och det var de lite för korta för att det skulle bli bra.

Förhatliga axelband? Ja, jag avskyr att sy såna här band. Jag tror inte jag gjort det sedan jag sydde apbyxorna och jag kommer inte göra det igen på förhoppningsvis lika lång tid. Nä, nu ska jag rita om mönstret efter mina insikter och göra hängselstroppar istället och så vändsy överdelen med nåt fodertyg.

Nu ska jag komma på nåt sätt att rädda dessa så de ändå går att använda. Det får nog bli nån rosett eller nåt. Vi får se. Jag tyckte i alla fall att det var roligt att frihandsbrodera ett Eiffeltorn på symaskinen. Det blev alldeles lagom bra. I övrigt är brallorna rätt slarvigt sydda. Jag ville bara GÖRA nåt och få det klart. Nåt snabbt. Och testa Eiffeltornsidén och skala upp mönstret och testa att göra fram och bakstyckena utan söm mitt på, för att inte den ska vara ivägen om man ska göra nåt liknande detta. Det funkar ju så länge man syr i mjukt tyg och till raka små barn. Skulle inte gå så bra till en mer kurvig slutanvändare.


De åkte på direkt imorse i alla fall, och såg rätt bra ut i formen, så om jag bara justerar lite och ändrar livet till en hängselmodell med knapp så ska jag nog kunna få ihop några fler mysiga lekbrallor åt stortjejen.

Inga kommentarer: