lördag, augusti 18, 2007

Overlockerstrulet



Jag testar att blogga från Picasa, bildhanteringsverktyget vi testar för att få lite bättre överblick på alla bilder vi tar. Nåväl. Så jag måste ju blogga om nåt.

Den här bilden är tagen i samband med att overockern strulade och bröt alla nålar. Jag har ju utlovat en redogörelse för det där. Känns lite passé nu, men i korta drag...

Jag höll på att sy om en topp till en bebisklänning. Toppen hade kantade kanter kring ärmar, linning och hals. Jag ville ha kvar dessa, trots att jag insåg att det skulle göra att det blev lite fula sömmar i sidan. Men jag ville. Då blev det rätt många och tjocka tyglager och när jag sydde genom det sista sa det smäll och nålen gick av. Det var läggdags och jag suckade att jag fick göra klart nästa dag.

Jag vet inte om det var då maskinen pajade eller om det bara var en slump. Jag bytte nål och försökte sy lite annat. Nålar bröts. Jag sydde små provlappar, det funkade hyggligt. Jag sydde sömmar kors över andra sömmar, smäll och nålar bröts. Jag höll på att bli vansinnig. Vi meckade lite och kom fram till att den ena undertrådsskytteln drog till nålarna i sidled. Vi trodde den blivit böjd och jag mailade företaget i England som jag köpt maskinen från och undrade om de kunde hjälpa mig.

De trodde inte på vår teori. Vi meckade lite till och tog dessa bilder. På bilderna ser man att en svartish metallpryl sitter lite snett. Nålarna skrapar mot denna. Vi tror nu att det är denna som är sned och att man nog kan justera det med en skruv, men skruven sitter under plasthöljet. Mer mailande.

Russel på Sewingmachinesdirect är väldigt hjälpsam och ska prata med Janome-tekniker. Det går lite dagar men jag har hopp om en lösning. Till slut får jag mail med detaljerad beskrivning av hur jag ska ta loss den böjda prylen, bocka till den och skruva tillbaka den. Vi gör som instruktionerna säger och maskinen fungerar igen.

Om den alltid varit lite sned eller om den blev sned av att jag körde fast i för många tyglager vet vi inte. Men nu är jag försiktig om jag kör i tunga tyger. Jag behöver fortfarande nya nålar, men jag har några kvar i alla fall. Så allt löste sig till slut. Bra, men surt när det strular. Dålig kvalitet på den där metallprylen. Den borde varit gjord i mer härdat material.
Posted by Picasa

3 kommentarer:

Jes sa...

Hej!
Läste på sysidan att du köpte din Janome coverpro 1000CP på bergalidens sy & hushållsmaskiner. De har ju bra pris just nu på den och Janome 744D funderar att köpa av dem. Vad är dina erfarenheter med dem. Just nu går det inte att ringa till dem (de uppger inget telefonnummr på hemsidan hänvisar till att de har myckt att göra & inte att maila heller, tyckte de var ite mysko. Tänkte kolla med dig om du tyckte de var OK.

A sa...

Eh, nej, jag har inte ens en coverpro. Du måste blanda ihop mig med nån annan... Jag köpte min 744D från England. Så tyvärr...

Jes sa...

ok får kolla igen vad de skrev.