lördag, augusti 04, 2007

En händig kvinna

Idag åkte vi till en hantverksmässa på Ljungs slott för att hitta på nåt. Många utställare. Massor av... tygkassar med ganska billigt beige tyg med katter på, barnförkläden i Bamse-tyg, stickade små sockor och mössor och dockkläder, sydda barnkläder och dockkläder av samma tyger som jag köpte tokbilligt på Skattegården i Ödeshög, taffligt scrappade kort och skyltar, små enkla korsstygnsbroderier, massproducerade måla-på-uppochnedvänd-kruka=askfat, och lite andra saker. Vad som var fint var lite glaskonst, lite pärlor, några tavor, nånting tovat, nånting i trä. Och en tant som gjorde något konstigt med garn. Jag borde frågat vad det var, men det gjorde jag inte. Nån slags ryakudde?

Det är lite av en nackdel att själv vara händig. Det mesta jag såg hade jag kunnat göra själv. Det fanns väldigt lite av med annorlunda stil eller sånt som kräver lite ansträngning för att göra. Glaskonsten var klart bäst där. Inte alla har fusingugnar (men dock två i min närmsta släkt så att prova på det vore väl inte helt omöjligt). Men dessa taffliga "barnförkläden" i billigt Bamsetyg. Nä. Inte så mycket inspiration som jag hoppats alltså, och absolut inget som kändes aktuellt att köpa. Priser kollade jag mest för att se vad jag spar på att virka mina egna babymössor och sy mina egna haklappar...

Gnäll, gnäll. Det var en helt okej utflykt ändå! Jag fick ju möjlighet att känna mig duktig.

Inga kommentarer: