onsdag, juli 11, 2007

Överlockat

Nej, den kom inte igår heller. Efter många samtal till Schenker, där de ett tag inte alls visste var paketet var, var jag rejält förbannad. Jag var tvungen att göra något. Jag stickade Kalifornien.


Men imorse (eller ett tag efter 11 för att vara exakt) ringde äntligen den rätt trevliga tjejen på Schenker som lovat mig att söka efter paketet och återkomma idag på morgonen. Paketet befann sig i Linköping. Yay! Utkörning? Knappast... I alla fall inte denna vecka. Åååh. Men vi åkte och hämtade.

Well, jag har aldrig sytt på en overlock förut, och det var initialt svårt. Jag började med att köra fast helt och fick klippa och pillra bort tyg. Sedan kollade jag på instruktionsvideon. Sedan försökte jag klura ut hur man gör en sån där snygg t-shirt-ärm-fåll. Svaret är att man köper en maskin med cover stitch-funktion. Det har inte min. Jamen, jag trodde den skulle klara sånt! Jag trodde cover stitch var dekorativa extrasömmar. Sånt min vanliga maskin kan mängder och som jag sällan använder. Men nä, vanliga fållen är också en cover stitch-söm. Jag trodde den var en rolled hem, vilket min maskin kan, men det är något helt annat och inte särskilt likt den söm man på en vanlig maskin syr med en rolled hem-pressarfot. Om jag inte missuppfattat det också...

Jaja, jag var ju tvungen att sy nåt. Det fick bli ett par enkla brallor. Jag hittade häromdagen ett mönster jag ritat men aldrig använt så det fick bli det. Vet inte vilken storlek det skulle vara, för stort blev det. Ändrade lite och la på muddar och så blev det bara lite för stort. Men för att vara ett första försök på overlocken tyckte jag det blev bra! Nu gäller det att lära sig ratta trådspänning och matning och att använda olika många trådar.


Det blev som sagt lite stort. Men hon växer i dem. Nästa projekt blir nog en matchande tröja. Allt utom namnlappen är sytt på overlocken. Det tog ungefär en timme från idé till bralla, men då var mönstret som sagt redan tillklippt i papper och jag testade dessutom att skära ut tyget med rullkniv och skärmatta.

1 kommentar:

Jes sa...

Va härligt att maskinen tillslut hittade hem:) Synd att den inte har cover-stitch:(. Har kollar lite på en maskin från Husqvarna Huskylock 936 som har det mästa även cover-stitch, men då är priset där efter 10.000. vet inte om jag har råd att lägga så mycket pengar på en symaskin.
Byxorna blev jättebra.