torsdag, juli 12, 2007

Matchande tröja


Idag har jag fortsatt att labba med overlockmaskinen. Allt utom namnlappen och en liten lagning är sytt på overlockmaskinen på tröjan. Tröjan ja. Tunikan. Klänningen. Den blev lite lång! Jag ville ha muddar i ärmarna och en randig lös mudd längst ner så det blev lite längre än om jag fållat som mönstret tyckte. Det var inte mycket jag gjorde som mönstret tyckte ändå. Bara tillklippningen av bakstycke och ärm. Resten är faktiskt ändrat. Nåja.

Dagens overlockutvärdering då. Den är snabb! Lite för snabb ibland. Det blev lite fel under första ärmen när den segade lite genom många tyglager och jag vred lite hit och dit för att lossa allt. Skär, skär! Hoppsan. Fick laga lite med vanlig symaskin och det blev inte helt snyggt, men det är fortfarande mest för att öva på maskinen jag syr. Fast det gör ju inget om resultatet blir bra!

Generellt verkar den ha svårt för många tyglager, men båda dessa tyger, främst det lila, är av rätt dålig kvalitet. Det märks när man nålar. Maskinen kör liksom fast när det är tungt och tjockt och det smäller oroväckande. På några ställen när jag sytt över passpoalerna (vad nöjd jag är att jag la in dem!) har jag fått handsy med manuella vredet och rucka på tyget lite här och där för att nålarna ska gå ner. Men inga brutna nålar än.

Vad mer idag? Hm. Det är svårt att sy muddar. Den fria armen är inte till nån nytta för såna små saker, vilket tanken var att den skulle vara, men till midja, halsringning etc har jag använt den.

Jag ska fortsätta laborera. Roligt är det i alla fall!!

1 kommentar:

Fröken Fräken sa...

Det blir ju hur proffsigt som helst! Snyggt med passpoalerna!