lördag, maj 27, 2006

Shoppat i staterna!

Nu är jag tillbaka från Washington DC och naturligtvis lyckades jag shoppa en hel del! Lite tygrelaterad shopping blev det (utöver kläder då...).

Jag ska återkomma till en tygaffär jag besökte, men efter en atlantflygning är man inte helt klar i huvudet, så det får bli senare. Här är i alla fall vad jag lyckades köpa!

Buntarna med tyger är färdigihopplockade Fat Quarters, det vill säga att man tagit en fjärdedel av tygets bredd och gjort kvadrater med den bredden. Jag klarade inte av att själv välja ut vad jag ville ha för tyger, så jag tog några sådana buntar. En tanke var att vattnerskan skulle få en av buntarna, i såna fall den längst fram till vänster i bild eller den i mitten i bakkant. Men nu är jag lite osäker. För jag köpte nämligen även en ny linjal, i behändigt format, och då köpte jag även en likadan till vattnerskan, enligt önskemål. Sedan hittade jag Freezer paper i en mataffär. Det är en rejäl rulle, och även där köpte jag två (fast den kostade under 3 dollar tror jag) med min duktiga växtskötare i åtanke. Vi får se vad det blir! Tyget under linjalen köpte jag faktiskt på löpyard eftersom det var så roligt med alla amerikanska skyltar.


Några böcker blev det också. Här visar min assistent upp två roliga böcker, en om stickning och en om virkning. Böckerna visar med tydliga bilder olika tekniker och innehåller också många mönster på rätt enkla grejer. De vänder sig till en lite yngre publik (alltså inte barn då, men snarare folk i 20-30-årsåldern än pensionärer) och innahåller tröjor med dödskallar, ipodfodral, lite sjalar och mössor med ungdomlig stil etc. Ska bli kul att testa!


Det blev även en reatitel om quiltning som med tydliga exempel visar olika tekniker för lappsömnad, quiltning och applikationer. Nu är jag sugen på att testa allt på en gång... Nåja, trädgården skriker efter omvårdnad, så tyg och garn får nog vänta lite just nu.

Inga kommentarer: