lördag, augusti 16, 2008

Ett UFO har lämnat UFO-högen


Som jag tidigare påpekat ogillar jag ofärdiga projekt som bara blir liggandes, samt projekt som tar så lång tid att man inte ser nåt resultat. Detta är ett sådant. Jag klippte till tyget i början av juni för att ha något enkelt att sy när jag var afrikaänka i dryga två veckor. Men det blev inte av. Mönstret är egenritat och bygger på en lite utsvängd ottobre-byxa och en "påsbyxa" från en gammal Sömnad och handarbete. Jag har helt enkelt byggt på byxan med bröst- och rygglappar, och knytband på dessa. Dessutom har jag sytt muddar i bensluten, men ändå behållit det utsvängda för att få lite pös.

Tanken var att dessa skulle funka som sandlådebyxor. Överdrag för att skydda mjukisbrallor. Tyget är ett grovt bomullstyg som jag fick i första hemlisbytet. Resultatet blev sådär...

För det första har Sandrine vuxit en del sedan jag mätte ut ungefärlig längd. Från grenen och upp borde de varit längre. Muddväven jag köpt på loppis betedde sig inte alls bra. Den töjdes ut men drogs inte tillbaka bra, och eftersom jag hade utsvängda ben så fick ju mudden töjas en hel del för att passa.

Men värst av allt var att jag tänkte fel på knytbanden och bandade först ärmhålen och lät sedan lappens överdels band fortsätta ut till axelband. Detta gjorde att när man knöt på axeln ställde sig bröstlapp och rygglapp rakt ut. Det såg helknäppt ut. Jag fick klippa bort mina kantband i ärmhålen och knytdelen av rakt-över-bandet och sy i nya ärmhålsband, som nu fick fortsätta upp som knytband. Mycket bättre. Nu har jag inte provat på henne sedan denna ändring, men det måste funka mycket bättre. Det inser jag ju. Det första var helt fel tänkt. Massa extra jobb alltså. Att lapparna blev lite smalare efter att jag satt saxen i dem skadade nog inte heller. De var lite för breda innan. Syr jag fler liknande blir det smalare bröst- och rygglappar.

Men det blev klart i alla fall! Frågan är om de kommer att användas eftersom de kändes lite små, men vi får väl se. Kanske syr jag fler. Det är ju en superenkel modell som borde vara väldigt snabb att sy. Egentligen. Om man bara har lite inspiration och tänker efter före...

Inga kommentarer: