måndag, januari 04, 2010

Velour med kantband!


Jag har slagits med kantbandsapparaten och coverpron igen. Jag tror jag blir tokig. Först försökte jag kanta den här velourklänningen med muddväv, men efter att ha kört slut på massa provremsor utan att få nåt snyggt gav jag upp och gick över till tunn singeljersey som jag kunde skära till i längre remsa. Tyvärr inte optimalt tyg, och det trista med kantbandsapparaten verkar ju vara att allt måste vara optimalt för att den ska bli helt nöjd. Till sist fick jag det här att funka, men det jag slogs mest om var sidledspositioneringen. På kantbandet sydde den så fint så fint med ena nålen nära kanten och så att baksidans trådar täckte kanten, efter att jag justerat över/undersida så mycket att översidan gör bredaste kantningen och undersidan gör smalaste, typ. Men så in med velouren i mitten och hejsan hoppsan så ligger sömmen plötsligt mitt på kantremsan och på baksidan är båda nålarna genom alla tyglager. Funkar men är inte RÄTT och inte SNYGGT. Gah!

Jag antar att det är nåt med diffmatningen kanske? Jag måste labba mer, men jag har ingen lust att labba. Det kan jag göra senare för att nå perfektion. Nu vill jag bara sy lagom snygga och välplacerade sömmar. Lagom! Men det är visst också för mycket begärt. Det tog mig två kvällars strulande och en kvälls strulande+sömnad för att få till dessa kantband. Känns inte som jätteväldisponerad tid. Lite lärde jag mig väl, men mest lärde jag mig att det är lynnigt...


Lite bubbligt kantband. Men Lagom bra kanske. Tillräckligt. Måste köpa mer bra muddväv att kanta med, men den ger ju så tråkigt korta remsor jämfört med vanligt tyg på bredare bredd. Sigh. Klänningen blev i alla fall väldigt snygg!

Inga kommentarer: