måndag, januari 11, 2010

Ballongkjol med minitutorial!



Nyss så träffa' jag en krokodil som prova' en kjol jag sytt åt Sandrine. Han var kort och smal och spelade cymbal, men kjolen var för lång, och kängan var för trång, och svansen den fick faktiskt sticka ut där bak.


...som jag skaldade så fint nyss på Facebook. Men såhär är det. Jag hade för mig att jag sett nån tutorial på ballongkjol nånstans i sybloggsvärlden, men när jag letade hittade jag ingen. Förmodligen letade jag dåligt. Men jag tänkte att hur svårt kan det vara, och det var det ju inte heller, även om man kan göra ännu mer avancerat om man har lust. Man kan ju vändsy hela alltihopat, men det blir lite mer pill än vad jag kände för just ikväll, och jag vet inte om det blir så mycket bättre ärligt talat, för då kan ju mudden glida isär (om man inte först syr ihop den förstås. Det kan man ju också göra. Hmmm...) Men såhär gjorde jag.

Jag klippte fyra rektanglar. Muddväven klippte jag 40 cm bred. Fodertyget som är en tunn singeljersey klippte jag 60 cm bred, och manchestern klippte jag 80 cm bred. Mudden gjorde jag så hög som jag hade tyg till, gissningsvis ungefär 10 cm hög. Manchestern klippte jag 30 cm hög. Och fodret ungefär 25 cm högt. Alltså, på ett ungefär:

Muddväv: 10x40 cm
Fodertyg: 25x60 cm
Manchester: 30x80 cm

Muddväven sydde jag ihop till en rundel och vek ihop dubbel. Klart!

Manchestern och fodertyget sydde jag ihop räta mot räta längs nederkanten. Jag sträckte fodret så det blev lagom mycket rynk.

Sedan sydde jag ihop sidsömmen (och petade in min namnlapp) så det blev en rundel av manchester+foder.

Och sist vek jag ihop kjolen så manchestern gick in sådär lagom mycket på insidan och så sydde jag ihop mudden med både manchester och foder så sömmen kom på insidan. Det är den enda sömmen som syns nu när kjolen är klar.

Jättesnabbt! Jättekul! Jättenöjd!

Bara att hoppas att den passar och gillas. Och på krokodilbilden ser man även dagens shopping. De fantastiskt fina kängorna Arnold från Kavat fanns nu till halva priset på rean. Kunde inte längre motstå. Och de har redan provats och gillats. Jättebra!

P.S. Manchestern kommer från Jofotex.

1 kommentar:

Palven sa...

Härlig kjol :o)