onsdag, januari 13, 2010

Tankarna i ordning och kjolen sydd


Jag hann faktiskt sy en kjol igår. Vändsy till och med. Och till mig själv! Men om jag ska börja från början då kanske...

Jag satt på jobbet och kunde inte släppa tanken på att vändsy. Och jag ville sy till mig själv, men jag visste inte om jag hade nåt lämpligt tyg. Väl hemma hittade jag detta. Det är en stuv från Ohlssons, fast en väldigt lång stuvbit. Den har tagit plats i skåpet länge nu. Den fick det bli! Eftersom jag var osäker på måtten till mig själv så chansade jag lite. Mudden 60 cm, innerkjolen (samma tyg) 90 cm och yttertyget 120 cm. Och så 70 respektive 60 på längden. Det var lite att ta i. Jag hade velat ha den lite kortare. Men då vet jag det till nästa gång. De andra måtten visade sig vara ganska lagom.

Att sy den gick fort tills jag kom till momentet att sy ihop mudd och kjol. Jag hade lämnat ett vändningshål på insidan i sidsömmen och satte mig och försökte nåla ihop alla lager lagom bakvänt. Det blev rätt direkt (jag vet att om det blir konstigt så blir det nog rätt) men var slitigt att spänna ut mudden till dubbla längden. Jag inser att jag än en gång borde gjort i en lite annan ordning. För idag kom jag på var jag sett beskrivning av ballongkjol, och dessutom just vändsydd. Det var ju här hos Gekko! Undrar varför jag inte kom på det häromdagen. Och hon gör sista sömmen i nederkant istället för vid mudden. Det är ju mycket smartare. Så ska jag göra nästa gång. Då blir det färre bakvända tyger att hålla ordning på. Undrar om jag har några fler vettiga tyger att sy vuxenkjol av, för nu fick jag lite mersmak. Måste bara justera måtten lite. Vill nog ha ännu högre mudd och istället kortare kjol. Mmm...

Och så ska jag inte sy svåra sömmar med värdelös tråd jag fått gratis heller. Att man kan göra så dumt mot sig själv är en gåta. Ååååh, vad tråkigt det är när tråden går av!

En till fråga är ju om jag skulle kunna ha annat än trikå som yttertyg till mig själv i dessa mått. Blir det tillräckligt rymligt? Eller måste jag i såna fall ha en utställd kjol och inte som nu helt rak? Det ska ju helst gå att röra på benen också. Japp!

1 kommentar:

Anne sa...

Supersnygg!!