lördag, augusti 22, 2009

Gardin

Jag hade inte tänkt blogga detta, eftersom tiden gick och jag glömde och... ja, det kändes inte aktuellt längre helt enkelt, men så såg jag en fråga om gardinkappelösning för för litet tyg i en blogg jag följer. Jag sydde gardin till min ateljé av lite ikearest, men jag måste mätt helt galet, för färdiga kappan blev alldeles för smal. Det är alltså det småmönstrade tyget. För kort var den också, men det visste jag, så jag tog det långa smala tygstycket jag hade, delade på två och rullfållade dem. Jag hade två lagom breda (trodde jag) men rätt låga remsor. Dessa virkade jag ihop genom att virka om lite rullfåll och sedan virka 12 luftmaskor (tror jag det var) och virka om den andras rullfåll. Och så vidare. På så sätt fick jag en virkad spets mellan dem och jag hade plötsligt en dubbelt så hög gardin med en virkad spets i mitten. Najs!

Men, så insåg jag att den var ju alldeles för smal (är smal rätt motsats till bred här?). Jag behövde komplettera. Jag hittade ett matchande tyg och klippte till utifrån tygets mönster. Rullfållade alla kanter. Hängde upp. Det blev bra!

Fast nu ska jag ju lämna rummet och flytta ner i källaren. Det ska bli Julies rum istället. Till att börja med får hon nog behålla den här gardinen. Men rummet ska tapetseras om, så vi får väl se om jag vill sy nån ny gardin också när det börjar bli klart. Men det dröjer...

Här är en detaljbild...


Hoppas min gardinlösning kan inspirera någon, kanske!

1 kommentar:

Myssel sa...

Tack för inspiration! Just virkning är jag ingen höjdare på, men idén med ett annat tyg på sidan om kan jag tänka mig att använda på något vis.
Kul att du nappade på mitt inlägg. :-)