söndag, juni 08, 2008

Snabbklänning


Ett av mina huvudsakliga mål på Jofotex var frotté eller liknande att sy kläder av, både till Sandrine och till mig själv. Det här frottévelourtyget (vad är det egentligen tro?) hittade jag. Jag hittade några till också men mindre än jag önskat. Jag kunde ju iofs inte leta så bra med min lilla hjälpreda med mig. Men det här gillade jag och idag ville jag testa att sy jäkligt snabbt på ett sätt jag inte brukar. Jag har sytt i nån slags "industriordning". Normalt syr jag först ihop axlarna och senare syr jag en lagom lång rundel av kantbandet för halsringningen och så nålar jag som en tok och försöker få ihop det. Nu sydde jag bara ihop ena axeln och kantbandade sedan med en remsa, utan att ens nåla. Det gör att ena axelsömmen även går igenom kantbandet. Inte lika snyggt men enormt mycket snabbare, och inget som syns vid en snabb koll. Samma sak med kantbanden nere och kring ärmarna. De är fastsydda innan monteringen. Lite fulare vid kanterna men inget man ser om man inte kollar nära. Nästan alla köpeplagg i de billigare affärerna (HM, Lindex, Kapp-Ahl och liknande) är sydda på liknande sätt. Kolla noga. Inte alls så snyggt och noggrant som man själv oftast pillrar med.

Resultatet då? Jo, jag är jättenöjd. Det gick verkligen jättefort. Det är samma mönster som de senaste klänningarna, fast jag klippte framstycket i ett stycke som bakstycket istället för att göra en sned delning vid bysten. Och så kantbandade jag överallt istället för att fålla. Vill man ha snabbt resultat eller snygga sömmar? Det beror väl på. Den här sommarklänningen känns helt okej på det snabba sättet. En mer arbetad modell syr jag hellre som vanligt. Så bråttom är det ju inte. Lite ville jag testa detta eftersom jag velar och velar om jag ska köpa en till maskin med tillhörande kantbandspryl eller inte. Ska man använda sån vinner man ju på att göra lite mer såhär i ordningen. Vi får se hur det blir. Men pundet är billigt, jag har definitivt råd om jag bara vill, men den tar plats och jag klarar mig ju egentligen bra på maskinerna jag har. Fast jag gillar maskiner.

Kantbandet är nån blå singeljersey jag hittade i skåpet.

3 kommentarer:

Mimmi sa...

Den där diskussionen om maskiners inköp eller icke känner jag igen ;-) Ett velande fram och tillbaka. Men egentligen är det ju inte så dumt för man gör inga förhastade köp ;-) Jag har haft ont i magen i tre veckors tid av funderande och nu efter att jag beställt en maskin så har jag ont i magen för jag vet inte om jag tog rätt beslut eller inte. Höjden av velande, eller?

Jes sa...

Oj vilken härlig sommarklänning :) Mailade mde jofotex i veckan om just frotte detta tyg va nog med i hans svar ska kolla, kanske jag ska beställa lite :)

vouffen sa...

Vilken fin klänning! Jag har inte vågat sy så mycket kläder till mig själv ännu... men kanske jag ska försöka, iaf om det kan bli så här fint :) !