onsdag, juli 27, 2005

Släktteknik

Det blir visst rätt många inlägg idag. Det finns ett uppdämt behov skulle man kunna säga. Vi ska alltså till Blekinge imorgon. Att vi ska just dit beror på att jag ägnade hösten och vintern lite åt att släktforska... med hjälp av datorn. Naturligtvis! Hur gjorde man förr? Min farmor och farfar kom båda ursprungligen från Sölvesborg, och farmors släkt i massor av generationer kom från Listerlandet. Farfars släkt kom från nordöstra Skåne. Så efter att ha läst en massa om dessa byar och människor blev jag nyfiken på hur det ser ut där. Jag har bara varit där väldigt kort när jag var liten. Det verkar vackert. Jag har alltid tyckt om havet. Någon nu levande släkt där har jag inte vad jag vet. Kanske någon extremt avlägsen, men ingen jag tänker söka upp. Min levande släkt är liten och finns mestadels i Stockholm.

Men nu ska jag in i släktforskningsprogrammet och fräscha upp minnet lite om vilka byar och gårdar som var aktuella för mina förfäder. Sist jag använde programmet kraschade det vad jag än gjorde. Det ska bli mycket spännande att se om det går bättre idag. Jag har startat om datorn sedan sist. Det kan ha hjälpt. Annars har jag lite skön teknikpanik framför mig...

Inga kommentarer: