fredag, april 26, 2013

Fredag, och solsken igen!

Alltså, vilken röra. För ett antal år sedan hade vi oregano överallt. Nån slags oätlig vildoregano. Den sprider sig både med rötter och genom frön så vilket ogräs! Usch. Fina lila blommor, iofs, men den tog ju över allt. Där nånstans i min kamp mot den gick jag med på att ta nån slags reviga marktäckare med lila blommor som jag fick av mamma. Det var ju bra ett tag. Nu har DE tagit över halva rabatten. Usch! Det ser så skräpigt ut, och under här finns lite allt möjligt annat fint. Nej, nu måste de bort! Lite får de vara kvar, men jag vill se det som växer under! Det är hosta och lite olika saker med små blad och andra lila blommor.


Titta, här under hittade jag lite blivande pioner... Alldeles mörkröda blir dessa pioner.



Här kommer det bli stora fina iris. En favorit faktiskt, men jag fattar inte riktigt för dessa är helt annorlunda än de jag själv planterat på framsidan, från lökar. Som aldrig tar sig och istället fryser sönder varje år när vintern kommer tillbaka. Finns det olika slags iristyper?



Här hittade jag en snigel. En ofarlig sådan. Väldigt många sniglar, vilket känns lite oroväckande. Finns det så många vanliga finns det väl massor av mördare också. Jag har redan mördat ett antal mördare, fast borta i jordgubbslandet. Funderar på nematoder...



Inne i uterummet har grönmyntan överlevt! Det var inte alls planerat, vi ville bara kunna skörda lite längre på hösten. Men så bra! Då blir det mojito i år igen, utan att vi behöver plantera mer!


Och överlevt i uterummet har även dragon, i viss mån salvia, och kanske rosmarin. Den ser lite torr ut, men vi får väl se. Jag har börjat vattna dessa nu. Och här och var växer fröspridda penséer. De får göra det ett tag till, men egentligen är de ju ogräs här... Men fina! Ska nog ganska snart köpa nya örter att plantera här istället för de som INTE överlevt.


Inga kommentarer: