torsdag, januari 31, 2008

Snabba äpplen

Idé och tillklippning under Sandrines middagslur. Då även sömnad av halskantningen. Resten ihopsytt efter nattning. Allt klart på sammanlagt mindre än två timmar (kanske ännu mindre, svårt att uppskatta när man går ifrån och gör annat också). Namnlapp saknas i väntan på de nya lapparna.

Mönstret är från Allt om Handarbete, nåt nummer jag lånat på bibblan och kopierat från. Gissningsvis våren 2007 nån gång. Ärmen är förlängd från ett t-shirtmönster. Jag vet faktiskt inte till vem jag sytt tidigare av detta mönster för storlek 80 har jag väl inte sytt till Sandrine tidigare? Jag har ritat av mönstret i både 70 och 80 och båda var utklippta också. Skumt. Minns inte att jag sytt detta mönster i 80, men kanske hade jag bara klippt ut det ändå. Jag får väl leta i lådorna och här i bloggen om jag vill ha svar på mina frågor.

Tyget är från Sewzanne's och jag önskar jag köpt mer, även om jag fortfarande har mycket kvar. Frågan är om man kan sy till killar av detta tyg eller om det är för tjejigt? Annars tror jag jag vet flera mammor som kanske skulle vilja ha nåt i detta tyg till sina söner. Väldigt lagom vår/sommar-tjocklek på tyget. Jag har fler tyger i samma kvalitet som jag nu är sugen att sy av. Och jag älskar denna typ av halsringning, även om den kan vara bättre skuren än just denna. Praktiskt när man ska klä på och skönt att slippa sy halsmudd och vara tvungen att ha matchande muddväv hemma om inte tyget i sig känns stretchigt nog.

Och från nästa vecka jobbar jag heltid :-(

6 kommentarer:

Åsa Bi sa...

Såsom varande pojkmoder kan jag säga att personligen skulle jag inte ha några problem med det där tyget, men det kan ju finnas andra som skulle ha det kanske. Det var fint!

Intressant det där med halsringningar (jag har sett någon kalla det kuvertringning). Själv undviker jag helst den sorten, för jag tycker att den lätt stretchar ut sig och så blir det jätteurringat. Men det kanske framförallt är ett problem när den sitter på en body, där axelsömmen måste motverka dragningen från grenknäppningen.

Vad duktig du är som hinner sy en massa! Jag kommer hem på kvällarna, äter middag, umgås med Rasmus, lägger honom och sen är jag alldeles för trött för att sy...

/Åsa

Anonym sa...

Adam skulle inte heller ha några problem med det tyget. Rosa är snyggt till hans färger!

Botilda sa...

På inspiration från dej beställde jag en del fina tyger från samma ställe. Det här med äpplen på tvekade jag länge om - nu ser jag att jag valde fel... Jättefint, och passar vem som helst skulle jag säga. Bra mönster verkar det vara också!

Mimmi sa...

En äppelbody skulle jag kunna tänka mig till Gabriel också. Et par gröna muddisar till det och det skulle vara kanon. Till tjej/kille beror så mycket på vad man matchar det till tycker jag.

Jes sa...

Vilken kanonsnygg tröja, jag gillar verkligen tyget funkar ju utmärkt både på pojkar & flickor.

Anonym sa...

Första ggn jag kommenterar din blogg. Är ofta här och inspireras, men blir aldrig av att lämna ett avtryck.
Hur funkar det att beställa från Sewzanne´s? Hur mkt fick du betala i frakt för dina tyger? Tull? Oj, vad med frågor det blev!!